Lyxigt trädgårdsbolag i konkurs efter stora genombrottet

2025 02 15

Ett Göteborgsbaserat trädgårdsbolag går i graven.

Företaget Garden Glory - som har sålt utomhusdekorationer och trädgårdsprodukter - går i konkurs.

Försäljningen har fallit och bolaget tvingas tacka för sig.

Detta efter ett stort genombrott i form av försäljning till Kardashian-familjen och produkter synliga i succéfilmen Barbie.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Garden Glory hade för avsikt att lyxa till trädgårdar genom att erbjuda produkter såsom guldiga trädgårdshandskar och vattenkannor i diamantform.

Kardashian-familjen - kända från amerikansk reality-tv - köpte in företagets julgransfötter och företagets produkter sågs även i succéfilmen Barbie med Margot Robbie i huvudrollen.

Efterfrågan växte internationellt - men i samband med att inflationen sköt i höjden och konsumenternas köpkraft minskade så föll försäljningen.

“Tung dag”

Garden Glory har nu försatts i konkurs vid tingsrätten i Göteborg.

Vd Linda Brattlöf kommenterar beskedet.

– Det har varit en berg- och dalbana de senaste veckorna där man har greppat efter halmstrån. Det är en oerhört tung dag för oss alla, säger hon till Breakit.

Enligt bokslutet 2023 gjorde bolaget då en förlust på över 7 miljoner kronor.

Tunga år

2023 och 2024 var oerhört tunga år för svenska företag.

Mängder av företag i många olika branscher gick i graven, men en ljusning kan skönjas.

– År 2024 var ett dystert år med konkursnivåer som påminde om det vi såg på 1990-talet, säger Vlasta Valan, Data Scientist på UC.

– Särskilt bygg-, detaljhandels- och hotell- och restaurangbranscherna har haft det extra tufft.

“Finns positiva signaler”

Valan fortsätter.

– Om vi ser framåt mot 2025 finns det dock vissa positiva signaler och tecken på att ekonomin kan vara på väg att återhämta sig, även om det fortfarande är för tidigt att säga om en vändning är nära, menar Valan.

– Förhoppningen är att de ekonomiska åtgärderna som vidtas kommer att ge effekt, och att vi kan se en mer positiv utveckling under nästa år. Vi måste dock vara medvetna om att återhämtningen kommer att vara långsam och gradvis.

Foto: Garden Glory

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer som återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen