Två storsäljande matvaror ska minska med 50 procent hos svenska folket
2024 02 23
Konsumtionen av två typer av livsmedel ska kapas med hälften.
Det slår Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten fast i en ny analys.
Anledningen är att alldeles för många dödsfall hör ihop med vad vi stoppar i oss – vilket nu ska bromsas med hjälp av nya mål.
Specifikt handlar det om två typer av matvaror – energitäta och näringsfattiga livsmedel.
Det stora målet är att konsumtionen av dessa ska ha minskat med 50 procent fram till 2035.
– Vi skulle behöva komma ännu längre egentligen, men det är ett mål som vi bedömer är realistiskt eftersom vi vet att det är svårt att få till förändringar, säger Karin Fritz, Livsmedelsverkets rådgivare och expert på Matsvinn, till Svenska Dagbladet.
Bland annat godis och pizza
I de två kategorierna ingår exempelvis sådant som godis, bullar kakor, pizza, piroger, glass, salt snacks och sockerläsk – och det är den yngre delen av befolkningen som köper mest av varorna.
Enligt en färsk rapport kommer nämligen 36 procent av unga personers energi från just de här typerna av livsmedel.
Detta samtidigt som den totala försäljningen av dessa varor ökat med hela 45 procent mellan 2001-2002 – trots att folk i intervjuer med Livsmedelsverket har hävdat att skär ned på godis, läsk och snacks.
– Vi vet att man ofta underrapporterar när det gäller ohälsosamma livsmedel, så det är inte så förvånande, säger Karin Fritz.
Salt ska minska med 20 procent
Det nya beskedet är ett av förslagen till nationella mål för svenska folkets matvanor som i närtid lagts fram till regeringen.
Förra veckan kom ett annat – nämligen att minska saltintaget med 20 procent, även det till år 2035.
– Det målet bör vara vägledande för de mål som sätts för såväl producentledets som dagligvaruhandelns saltsänkningsarbete, sade Annica Sohlström, generaldirektör på Livsmedelsverket, i ett pressutskick från myndigheten vid tillfället.
Bred överenskommelse
För att nå det målet har såväl livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln gått samman i samlad trupp.
Det handlar alltså om breda överenskommelser i branschen för att minska på salt – men även socker.
– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för Livsmedelsverkets uppdrag.
Foto: ICA Gruppen, Jessica Gow
Text: Redaktionen