Svenska konsumenter varnas – ”stora förändringar” väntar
2024 03 05
Matpriserna fortsätter att stiga i Sverige.
I januari steg matpriserna för första gången på länge och statistiken för februari visar att trenden fortsätter.
Årets andra månad uppvisade den snabbaste ökningstakten av livsmedelspriser sedan mars 2023, enligt en sammanställning från den oberoende sajten Matpriskollen.
– Det är den historiskt snabbaste ökningen jag sett och då har jag ändå jobbat i branschen sedan 1980-talet. Höga matpriser slår hårt mot barnfamiljer och de som har små marginaler i ekonomin, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Sedan mars 2023 har ökningstakten avstannat betydligt och legat i takt med Riksbankens målsättning om en månatlig ökning på max 0,2 procent.
– Tyvärr har den trenden nu brutits och ökningstakten i februari blev, likt januari, den snabbaste sedan dess, säger Ulf Mazur och hänvisar till att priserna på matvaror i genomsnitt ökade med 0,6 procent i februari.
Varnar svenska folket
Carl Eckerdal är chefsekonom på bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen.
Han varnar för att matpriserna kan öka ännu mer den kommande tiden.
Chefsekonomen hänvisar till ett osäkert omvärldsläge och uppmanar svenska konsumenter att stålsätta sig inför ”stora prisförändringar”.
– Vi vet att osäkerheten tilltar kring hur torka, skyfall och annat drabbar olika delar av världen och det gör att vi måste nog ställa in oss på att möta väldigt stora prisförändringar både upp och ner, säger han till SR Ekot.
Förutspår: Flera varor kommer påverkas
Enligt Matpriskollens kartläggning ökade priset på olivolja mest av allt i februari. Varan noterade en genomsnittlig prisökning på upp till fem procent.
Den stora uppgången kan påverka flera andra varor, enligt Livsmedelsföretagens Carl Eckerdal.
Han framhåller att efterfrågan på billigare alternativ till olivolja, som till exempel rapsolja och solrosolja, kommer att öka. Det kommer i sin tur leda till en prisuppgång för även de varorna.
– Om det är en gröda som sticker i väg så brukar det resultera i att en hel produktkategori i slutändan får ett pristryck som sticker i väg, säger chefsekonomen till radion.
Foto: Snabbgross
Text: Redaktionen