LISTA: Flera matvaror blir mindre – men inte billigare
2025 02 11
Mängder med livsmedelsföretag har bytt till mindre förpackningar och paket.
Vad som dock inte har förändrats i samma utsträckning är priset.
Det innebär att du betalar lika mycket, men för mindre mat. Fenomenet, som kallas “krympflation” och som blev högst aktuellt när inflationen ökade, väntas nu bli allt vanligare framöver.
– Man undviker att höja priset på prislappen och minskar i stället innehållet i produkten utan att kommunicera det tydligt, i förhoppningen att vi konsumenter inte ska märka att det blev dyrare för oss, säger Johanna Hållén, som är generalsekreterare på organisationen Sveriges konsumenter, till Dagens Nyheter.
Listan är lång
Enligt tidningen har listan över varor som blivit mindre, men inte billigare, växt sig lång under de senaste åren.
Några av de mest uppmärksammade produkterna som anklagas för krympflation är följande:
- Liberos blöjpaket – fick 17 färre blöjor i höstas utan motsvarande prissänkning.
- Bregottpaket minskade med 50 gram (större paket adderades också till i sortimentet).
- Arlas Keso mellanmål (minskat mängden nötter och bär med fem gram).
- Findus frysta wokgrönsaker har minskat från 500 till 450 gram.
- McVitis havrekexpaket
- Lithells grillkorv
LÄS MER: ICA slår larm – kunder riskerar prissmäll
"Inget företagen skyltar med"
Till ovanstående lista kan också glass, juice, tomater och kaffe adderas.
När det gäller den sistnämnda kategorin pekades särskilt Gevalia ut nyligen och utsågs till “Årets matbluff”. Många märken har minskat storleken på paketen från 500 gram till 450 gram, men Gevalia ska ha tagit saken ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter.
Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.
– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen, konstaterar konsumentföreningen Äkta vara, som ligger bakom “utmärkelsen”.
Svaret: Hade inget val
Flera utpekade företag har svarat på kritiken.
Essity, som äger Libero, hävdar att det högre blöjpriset beror på produktförbättring och att förpackningarna blivit mindre av miljöskäl medan Arla har pekat på man blev tvungna att antingen höja priset eller minska innehållet.
– Vi valde det senare, för att folk skulle ha råd att köpa produkten, säger Max Wallenberg, Arlas presschef, till DN.
LÄS MER: Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen
LÄS MER: Bregott går fram med kritiserad förändring
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen