Liseberg vädjar till besökare – har skickat massmeddelande

2024 09 23

Liseberg går ut med en skarp uppmaning inför Halloween.

Den populära nöjesparken har tröttnat på personer som inte sköter sig i samband med Halloweenfirandet.

Det är främst barn och ungdomar som beter sig illa, och Liseberg vädjar nu till de unga besökarna och föräldrar för att försöka se en bättring framöver.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Har skickat massmeddelande

Nöjesparken har skickat ut ett massmeddelande till Göteborgs föräldrar via plattformen Vklass.

Meddelandet handlar om att föräldrarna måste prata med sina barn om hur man bör uppföra sig på Liseberg.

Detta efter återkommande problem med stökigheter vid Halloween, främst bland ungdomar i grupp.

“Utmanar och triggar”

Mårten Westlund, kommunikationschef på Liseberg, förklarar bakgrunden till massutskicket.

– Det är lätt att grupptrycket gör att man går lite för långt i den här miljön, säger han till GP.

– Det är att man tränger sig i köer, utmanar vår säkerhet och triggar igång personal.

Drog in årskort

Förra året så drog Liseberg in 50 personers årskort på bara en månad på grund av stökigheter i nöjesparken.

Folk som stör varandra, trängs i köer och beter sig illa på olika sätt ligger till grund för de återkallade årskorten.

– Vi har förändrat vårt upplägg och punktbevakar de ställen i parken där det är återkommande stök. Men vi försöker även att jobba preventivt med att se mönster i parken, för att stoppa händelser innan de händer, sade Westlund till SVT då.

Stort bråk

Så sent som i augusti utbröt ett stort bråk på kaninlandet på Liseberg.

Då var ett tiotal personer inblandade och polisen fick kopplas in i ärendet.

En ordningsvakt som ingrep blev sparkad, och två personer har sedermera blivit misstänkta för misshandel i samband med bråket, uppger Aftonbladet.

– Det var en lite rörig historia. Det är flera parter inblandade och det är alltid komplicerat. Nu är det också mycket folk på Liseberg, sade polisens presstalesperson August Brandt till tidningen då.

Halloween i Lisebergsparken har premiär den 4 oktober och pågår till och med 3 november.

Foto: S. Karlberg

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen