Lidl tar rygg på Ica – erbjuder ny tjänst

2024 03 12

Det kommer nu att gå att panta mobiltelefoner på Lidl.

I höstas installerades pantmaskiner för mobiltelefoner på flera Ica Maxi-butiker.

Nu flyttar konceptet in på två stycken Lidl-butiker.

Det rör sig om Lidl Östermalmstorg i Stockholm och Lidl Femman i Göteborg.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Artificiell intelligens

Pantmaskinerna använder sig av AI, artificiell intelligens, för att värdera mobiltelefonen direkt i pantmaskinen.

Därefter är det upp till kunden om den vill sälja telefonen.

– Vi på Lidl vill göra det enkelt för våra kunder att på ett bekvämt och ansvarsfullt sätt återvinna sina mobiler. Med Swappies panttjänst gör man miljön en tjänst och får dessutom en extra slant i plånboken, säger Lidls inköpschef Firas Tabbakh.

Testar först

Initialt kommer Lidl att testa pantmaskinerna och se hur det fungerar.

Därefter skulle det kunna bli aktuellt i fler butiker.

– Vi bestämde oss för att inleda ett testsamarbete för att utvärdera vilken potential denna lösning kan ha för oss och främst för våra kunder, fortsätter Tabbakh.

Tidigt i Kumla

Tjänsten har sedan tidigare funnits i ett antal Ica Maxi-butiker, bland annat Ica Maxi Kumla.

– Vi tar emot iPhones i alla möjliga skick, även de som är trasiga och defekta, det är en nyckelkomponent i den cirkulära modellen, framhöll Swappies Sverigechef Karin Armgarth enligt Sydnärkenytt tidigare i år.

– Ju fler som säljer vidare sina gamla lurar, desto fler telefoner kan vi förlänga livstiden på och desto bättre blir det för miljön.

Så fungerar det

Värderingen av mobiltelefonen görs av AI och baseras på ålder, modell samt inre och yttre faktorer.

Det tar bara några minuter innan telefonen inspekterats och kontrollerats, och därefter får säljaren ett priserbjudande.

Kiosken tar telefonen ifall säljaren tackar ja och pengarna finns på kontot dagen därefter.

Syftet med pantmaskiner för mobiltelefoner handlar om att minska E-avfallet och skydda miljön, det är oklart om Ica och Lidl i dagsläget har planer på att införa tjänsten i fler butiker.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen