LIDL: Så ofta bör du rengöra diskmaskinen

2024 11 30

Många glömmer bort att man faktiskt behöver rengöra diskmaskinen.

Om man inte gör det så kan det leda till att maskinen diskar sämre.

Lidl har tydliga instruktioner för den som funderar på hur ofta man själv behöver ta initiativ och rengöra maskinen.

Så ofta bör du rengöra

Så här lyder Lidls rekommendationer:

- En gång per dag: se till att ta bort matrester som hamnat i diskmaskinen

- En gång per vecka: torka av diskmaskinens utsida med en fuktig trasa och rengör filtret

- En gång var tredje månad: gör en djuprengöring av diskmaskinen

Det är anledningen

Anledningen till att man behöver rengöra diskmaskinen manuellt är att det efter varje diskning samlas fett och matrester i diskmaskinen, vilket ger perfekta förhållanden för bakterier att växa fram och frodas. 

Efter en tid kan du även se att det har bildats avlagringar kalk i diskmaskinen.

Det gör inte bara gör att maskinens rengöringsprestanda minskar, det kan även i värsta fall leda till en kortare livslängd på maskinen. 

Så gör du

För den som inte rengjort diskmaskinen innan så har Lidl instruktioner för det också.

Det första du ska göra är att tömma diskmaskinen.

– Diskmaskinsfiltret bör rengöras noggrant och avkalkas eftersom ett smutsigt filter gör att maskinen inte rengör lika bra, förklarar Lidl.

– Det enklaste sättet att göra detta är att ta bort silen från diskmaskinen och sedan rengöra det med vatten och diskmedel i diskhon.

Tänk på detta

Lidl fortsätter.

– Vid varje rengöring bör spolarmarna och avloppet i diskmaskinen kontrolleras och rengöras. I de flesta diskmaskiner kan spolarmarna även tas bort. 

– Många avlagringar samlas också i diskmaskinens dörrskarv och i gummitätningarna, vilket också försämrar diskmaskinens prestanda och gör att disken inte blir lika ren. Rengör detta med en fuktig trasa. 

Efter att ha gjort allt detta kan det vara bra att köra diskmaskinen tom en gång.

Då kan man tillsätta en till två matskedar ättika i pulverfacket och låta maskinen gå på högsta möjliga temperatur. 

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen