LIDL: Så ofta bör du rengöra diskmaskinen

2024 11 30

Många glömmer bort att man faktiskt behöver rengöra diskmaskinen.

Om man inte gör det så kan det leda till att maskinen diskar sämre.

Lidl har tydliga instruktioner för den som funderar på hur ofta man själv behöver ta initiativ och rengöra maskinen.

Så ofta bör du rengöra

Så här lyder Lidls rekommendationer:

- En gång per dag: se till att ta bort matrester som hamnat i diskmaskinen

- En gång per vecka: torka av diskmaskinens utsida med en fuktig trasa och rengör filtret

- En gång var tredje månad: gör en djuprengöring av diskmaskinen

Det är anledningen

Anledningen till att man behöver rengöra diskmaskinen manuellt är att det efter varje diskning samlas fett och matrester i diskmaskinen, vilket ger perfekta förhållanden för bakterier att växa fram och frodas. 

Efter en tid kan du även se att det har bildats avlagringar kalk i diskmaskinen.

Det gör inte bara gör att maskinens rengöringsprestanda minskar, det kan även i värsta fall leda till en kortare livslängd på maskinen. 

Så gör du

För den som inte rengjort diskmaskinen innan så har Lidl instruktioner för det också.

Det första du ska göra är att tömma diskmaskinen.

– Diskmaskinsfiltret bör rengöras noggrant och avkalkas eftersom ett smutsigt filter gör att maskinen inte rengör lika bra, förklarar Lidl.

– Det enklaste sättet att göra detta är att ta bort silen från diskmaskinen och sedan rengöra det med vatten och diskmedel i diskhon.

Tänk på detta

Lidl fortsätter.

– Vid varje rengöring bör spolarmarna och avloppet i diskmaskinen kontrolleras och rengöras. I de flesta diskmaskiner kan spolarmarna även tas bort. 

– Många avlagringar samlas också i diskmaskinens dörrskarv och i gummitätningarna, vilket också försämrar diskmaskinens prestanda och gör att disken inte blir lika ren. Rengör detta med en fuktig trasa. 

Efter att ha gjort allt detta kan det vara bra att köra diskmaskinen tom en gång.

Då kan man tillsätta en till två matskedar ättika i pulverfacket och låta maskinen gå på högsta möjliga temperatur. 

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen