Lidl-kunder rasar – många har ringt polisen

2023 06 01

Massor av kunder hos matjätten Lidl är upprörda och har larmat polisen.

Polismyndigheten har mottagit otaliga polisanmälningar de senaste dagarna.

Orsaken är att Lidl-kunderna upptäckt att det dragits pengar från deras bankkonton. Pengarna har enligt kontoraderna försvunnit iväg till företag i Sydsverige, rapporterar TV4.

Enligt uppgifter handlar det om långt över 100 kunder hos Lidl som så här långt har larmat om att de blivit av med pengar på sina bankkonton.

Polisen ger besked

Polismyndigheten har kopplats in för att hjälpa alla drabbade Lidl-kunder – och polisen har nu besked om vad som inträffat.

– Vi har tagit reda på hur det förhåller sig och kan konstatera att det inte ligger något brott bakom.

Det säger Erik Hoffman, gruppchef vid Polisens bedrägericenter i Västernorrland.

Lidls kassor

Det som har inträffat är att ett digitalt fel drabbat Lidl och felet har slagit till när kunderna handlat på Lidl och kommit fram till kassan för att betala.

– Det rör sig om ett tekniskt fel hos kortinlösaren.

– Vi har fått information om att de ska lösa detta, säger Erik Hoffman vid polisen.

Över hundra personer

Det är inte bara Lidls kunder som blivit drabbade utan även två företag i Sydsverige – nämligen de två företag som enligt Lidl-kundernas bankkontoutdrag erhållit pengarna.

Lidl-kunderna har rasat mot företagen då de befarat att de stulit deras pengar trots att Lidl-kunderna aldrig satt sin fot på företagen.

– Det är över hundra personer som har hört av sig.

Det säger Patrik Henningsson vid Halmstadsföretaget Patriks Prylar till Tidningen Ångermanland.

Anklagad för stöld

– De har fått kvitto som vanligt i butiken.

– Men när de tittat på banken står det att jag har dragit pengar och inte Lidl, därav denna anstormning av folk som ringt mig, säger Patrik Henningsson till TV4.

Han har mottagit över 120 arga samtal från folk som anklagat honom för stöld.

I Sollefteå

De senaste dagarna har blivit mycket tunga för honom.

– Jag försöker bara förklara för alla, säger han till tidningen.

Så här långt tycks alla drabbade Lidl-kunder ha en sak gemensamt – de har handlat på Lidl i Sollefteå. 

Lidl-kundernas pengar har dock gått till Lidl och inte till de två företagen i Sydsverige.

Polisen rekommenderar drabbade kunder att kontakta sin bank.

Foto: S. Gemma

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen