Lidl går ut med varning till kunder
2024 12 28
Lidl tvingas rikta ett meddelande till alla kunder.
Butikskedjan är en av flera större aktörer som behöver varna för bedrägerier.
Detta efter flera år av stora problem vad gäller illasinnade aktörer som vill lura folk på pengar genom att kapa större varumärken.
Lidl går därmed ut med ett viktigt meddelande till sina kunder.
“Förekommer tyvärr”
Lidl framhåller följande varning via deras webbsida.
– Tyvärr förekommer det allt oftare att nätbedragare skickar ut falska e-postmeddelanden, SMS och MMS, som påstås komma från Lidl eller andra företag.
– Vi vill uppmana dig att inte klicka på länkar i SMS, MMS eller e-postmeddelanden som misstänks vara falska och aldrig lämna ut kontonummer eller annan känslig information via e-post eller SMS som påstås komma från Lidl.
Falska tävlingar
Precis som för bland annat Dollarstore arrangeras falska tävlingar i Lidls namn.
Lidl tydliggör därför att de bara marknadsför sina tävlingar i butikskedjans officiella kanaler.
– När Lidl Sverige arrangerar tävlingar informerar vi om dessa i någon eller flera av följande officiella kanaler: våra reklamblad och kundmagasin i pappersform, vår hemsida eller våra sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram och YouTube, förklarar Lidl.
– OBS! Vi skickar aldrig ut SMS med information om tävlingar eller vinster. Vi meddelar våra vinnare via e-post, telefonsamtal eller via våra officiella konton i sociala medier.
Manipulativ metod
Nätfiske - eller phishing som det också kallas - beskrivs av Nordea som en “manipulativ metod” som används av bedragare för att få tillgång till känsliga uppgifter.
Bedragarnas mål är att utnyttja de tilltänkta offrenas tillit, och ämnar göra detta genom att utge sig komma från pålitliga och etablerade företag.
Allt svårare
I takt med den teknologiska utvecklingen kan det vara allt svårare att särskilja företagen från bedragarna.
Bedragarna utvecklar sina verksamheter i snabb takt - och vissa använder sig exempelvis av artificiell intelligens för att effektivisera sina bluffar och bli ännu svårare att undvika.
Foto: Lidl
Text: Redaktionen