Leos Lekland i kris – framtiden hotad

2024 06 19

Ett av Sveriges mest populära lekcenter har stora problem.

Leklandskedjan Leos Lekland har blivit en populär mötesplats för leksugna barn.

Nu meddelar dock kedjan att man ansöker om rekonstruktion.

Anledningen till de stora ekonomiska problemen som leklandet nu befinner sig i har bland annat att göra med pandemins effekter och kriget i Ukraina.

Bekräftar själva

Företaget har gått ut med ett pressmeddelande där de inledningsvis förklarar rollen i samhället.

– Leo’s Lekland, som grundades 2006, är en viktig aktör i samhället, särskilt i en tid då en balanserad livsstil och fysisk aktivitet är viktigare än någonsin för barn, menar de.

– Företaget har haft en framgångsrik utveckling driven av lönsamhet och expansion i flera länder. Det har bidragit till att verksamheten årligen attraherar cirka 5,5 miljoner gäster. I Sverige finns 27 anläggningar.

Hamnat i problem

Vidare förklarar Leos Lekland bakgrunden till problemen de har hamnat i.

– De senaste fyra åren har dock präglats av extraordinära händelser. Pandemin tvingade våra verksamheter att stänga och Rysslands invasion av Ukraina har drivit upp material- och energipriser, vilket har bidragit till hög inflation och ökade hyror. Dessa faktorer har kraftigt påverkat Leo’s Leklands likviditet och ökat företagets skulder.

– För Leo’s Lekland har dessa faktorer tyvärr gjort rekonstruktionen oundviklig för att säkerställa bolagets långsiktiga överlevnad.

Har inte stabiliserats

Leos Lekland har lämnat in en ansökan om rekonstruktion till tingsrätten i Luleå.

– Vi kämpade och till skillnad från många verksamheter lyckades vi klara pandemin. Vi hade hoppats att situationen skulle stabiliseras, men återkommande ekonomiska smällar har gjort det omöjligt. Rekonstruktion är nu vår enda möjlighet att rädda företaget och ca 1000 arbetstillfällen, säger Joakim Gunler, grundare och VD för Leo’s Lekland.

“Är fast beslutna”

Vd:n förklarar vidare att de kommer att försöka göra det bästa av situationen.

– Vi är fast beslutna att erbjuda samma höga kvalitet på våra tjänster och aktiviteter trots de ekonomiska utmaningarna. Vi hoppas på fortsatt stöd från våra lojala gäster, anställda och partners under denna period, vilket är avgörande för vår framgång. Vi vill fortsätta erbjuda glädje och rörelse för barn och familjer i Sverige, säger Joakim Gunler.

Foto: Leos Lekland

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen