Leif GW utfärdar varning – “Kommer ske för första gången”

2024 02 18

Leif GW Persson uttrycker oro över krisen inom Kriminalvården.

Det råder mycket stora problem inom den svenska kriminalvården.

Myndigheten har gett besked om att man går upp i stabsläge på grund av platsbristen.

Nu varnar Leif GW Persson för att det kan få allvarliga konsekvenser.

Det rapporterar TV4.

“Kommer att ske”

Fackförbund har larmat om att fängelser har blivit överfulla och att intagna har tagit över.

Det menar GW kommer att leda till stora oroligheter.

– Vi kommer att se de första allvarliga fängelseupploppen i landet. Det har vi varit relativt förskonade från, att man försöker bränna ner stället man sitter på, säger han.

Mänsklig friktion

Vidare förklarar han att det helt enkelt rör sig om den ökade mängden intagna kommer att leda till våldsutövning i mer omfattande utsträckning.

– Det är en enkel fråga om mänsklig friktion. Nu ska antalet som förvaras på samma yta öka med fyra gånger.

Går upp i stabsläge

Kriminalvården har gått upp i stabsläge mot bakgrund av den rådande situationen, som man förutspår kommer bli allt värre.

– Kriminalvården har under flera år haft platsbrist, som förvärrats under det senaste året. För närvarande blir bland annat ett betydande antal häktade kvar i polisarrester, förklarar myndigheten.

– Myndighetens prognoser visar att platsbristen kommer att förvärras, vilket innebär att Kriminalvårdens förmåga att ta emot häktade och dömda i närtid kommer att utmanas ytterligare.

Läget har skärpts

Man lyfter även fram att den planerade utökningen kan komma att försenas, vilket förvärrar det hela.

Därför arbetar man hårt med att försöka lösa situationen.

– Kriminalvården planerar för en historiskt kraftfull expansion, med mer än en dubblering av antalet häktesplatser och en fyrdubbling av antalet anstaltsplatser fram till 2033, fortsätter myndigheten.

– Vissa platser, som myndigheten planerar att öppna under 2024 och 2025, kan bli kraftigt försenade, visar dialoger som Kriminalvården fört med berörda fastighetsägare. Det gör att läget har skärpts.

Foto: AlbinOlsson resp Cartist

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen