LARMET: Världens fjärde mest populära webbsida kan raderas

2024 09 13

Hemsidan beskrivs som “världens viktigaste kunskapsplattform”.

Men nu är omåttligt välbesökta Wikipedia i fara.

Sajten, som grundades redan 2001, står inför en “existentiell kris” och riskerar att försvinna helt från internet.

Det larmet kommer i samband med toppmötet och “Wikimania-konferensen” som nyligen ägde rum i Polen, rapporterar The Guardian.

– Många av talarna framhöll hur Wikipedia står inför ett existentiellt hot om att försvinna i dunkel eller förfalla, understryker tidningens techjournalist Stephen Harrison, som även är författare till boken “The Editors”, en roman inspirerad av Wikipedia.

Synligheten går förlorad

Det refereras till Wikipedia i enorma mängder. I allt från uppsatser på gymnasiet till AI-sammanfattningar av exempelvis ChatGPT.

Men den senare hänvisar sällan till webbplatsen när den svarar på användares frågor.

– Och däri ligger problemet: när Wikipedias synlighet minskar och reduceras till enbart träningsdata för AI-applikationer, förlorar den också framträdande plats i läsarnas och potentiella bidragsgivares medvetande, framhåller Stephen Harrison.

Författaren utvecklar:

– När någon lägger märke till ett ämne som är dåligt beskrivet på Wikipedia kan de känna sig motiverade att rätta till det. Men denna handlingskraft försvinner när felet kommer genom en AI-sammanfattning, där källan till informationen inte är tydlig.

Fjärde mest populära

Wikipedia är en av de mest besökta webbplatserna i hela världen. 

Enligt det amerikanska analysföretaget Semrush toppas den enbart av Google, Youtube och Facebook. Med sina 6,9 miljoner besök i augusti månad ligger den före andra jättar som Instagram, Reddit, WhatsApp och Amazon.

Men på toppmötet i Polen diskuterades också en lösning för att säkra sajtens framtid – nämligen att börja rekrytera fler yngre redaktörer födda efter millennieskiftet.

– Och öka deras medvetenhet om hur brett Wikipedia-innehåll används över internet, förklarar Stephen Harrison.

Två faror

Techjournalisten flaggar dock för två saker. 

För det första konsumerar de flesta unga personer internet via sin telefon. Det är inte en optimal plattform för att redigera Wikipediaartiklar. 

Ett annat hinder är att Wikipedia är så etablerat. Det har förlorat sitt nyhetsvärde.

Det betyder att “Generation Z” måste närma sig Wikipedia inte som ett spännande vilda västern, men som en institution kan de gradvis förbättras, argumenterar Stephen Harrison.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen