LARMET: Svenskt lantbruk i fara – flera maskiner kan stanna

2024 09 04

Delar av svenskt lantbruk riskerar att stanna inom loppet av några år.

Traktorer, tröskor, bevattningssystem och andra lantbruksmaskiner styrs till stora delar av det 2G- och 3G-nät som kommer att släckas ned med start i slutet av 2025.

Nedsläckningen kan få kraftiga effekter för skogs- och lantbruk i landet, rapporterar Sveriges Radio.

– Det kan få oerhört kostsamma konsekvenser, det kan få hela system att stanna upp. Det är jätteallvarligt, man kan ju inte få skördemaskiner eller mjölkrobotar att stanna mitt under verksamheten, säger Karolina Muhrman, universitetslektor och ledare för det nationella centrumet för digital omställning inom jordbruket, till radion.

"Någon måste ta ansvar"

Enligt forskaren kan även teknik som är inköpt bara häromåret sluta att fungera.

Det gör att många lantbrukare riskerar att leva med en falsk tro på att deras maskiner ska fortsätta jobba som normalt. 

Per Frankelius, även han verksam vid det nationella centrumet, slår larm om situationen. Han menar att såväl stat som myndigheter och inte minst telekombolagen missat lantbruket när omställningen från de gamla näten planerats.

– Lantbruket är ju till skillnad från många andra branscher verkligen samhällsstrategiskt. Här måste någon ta ansvar för det handlar om hela samhällets matförsörjning, säger han till SR.

Bilar kan få körförbud

Det har tidigare påtalats att många äldre mobiltelefoner kommer att förlora funktionen att ringa, smsa eller koppla upp sig på nätet i samband med övergången till 4G och 5G.

Tele2 är en av aktörerna som uppmanat att byta telefon i närtid.

– Som privatperson, organisation, företag eller leverantör av uppkopplade tjänster behöver du agera på förändringen nu, framhöll bolaget tidigare i år.

Även bilar kan drabbas och beläggas med körförbud på grund av säkerhetssystem som därmed upphör att fungera.

– Det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm, sade Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på organisationen M Sverige, i våras.

LÄS MER: Tele2 förvarnar: Flera mobiler kommer sluta fungera

LÄS MER: Nya villkor drabbar många bilägare – kan få körförbud 2025

Drabbar konsumenten

Karolina Muhrman tror inte att hela lantbruket som helhet kommer att krascha, men däremot att enskilda lantbrukare kommer att drabbas av kännbara konsekvenser.

Hon framhåller att ingenting är viktigare än fungerande matproduktion.

– Om lantbruket blir skadat och inte fungerar kommer det att drabba konsumenten, säger forskaren.

Foto: A. Høidahl

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen