LARMET: Svenska hushåll tvingas betala – 2 000 kronor i onödan

2024 10 02

Räddningstjänsten varnar för att många svenska hushåll betalar 2 000 kronor som de inte borde betala.

Sotning och brandskyddskontroll sker enligt regelbundna intervaller och utförs på uppdrag av kommunen.

Men många svenska hushåll luras till att betala för sotning som inte görs på uppdrag av kommunen, rapporterar SVT.

Räddningstjänsten går nu ut och varnar för så kallade ”bluffsotare”.

”Det var från sotarn”

Många hushåll blir uppringda av oseriösa sotare, och tror då att det rör sig om lagstadgad rengöring av rökkanal.

Men dessa företags tjänster kan inte ersätta kommunens obligatoriska sotning.

De senaste att drabbas är Ludvikabor, och räddningstjänsten i Dalarna varnar nu för företeelsen.

Ett äldre par vittnar om att de blivit kontaktade av ”bluffsotare”.

– De sade att ”Det var från sotarn”, att de kommer på onsdag och att det skulle kosta 1 995 kronor, säger en anonym man till kanalen.

Han valde att inte släppa in den sotare som sedan kom.

Men många blir lurade att köpa tjänsten i tron att ”bluffsotare” jobbar för kommunen.

Utger sig för att vara lagstadgad sotning

Det är viktigt att känna till att den sotare som jobbar åt kommunen aldrig ringer några dagar före för att meddela sin ankomst.

När sotaren ska komma meddelas det alltid per post.

Det är förvisso lagligt att erbjuda extra sotning utöver kommunens ordinarie sotning och brandskyddskontroll, men detta ersätter inte den obligatoriska sotningen.

– Det problematiska är om de utger sig för att vara den lagstadgade sotningen, istället för att erbjuda en extra sotning, säger Ramona Pyykkinen på Ludvikasotarn, som sköter den ordinarie sotningen i Ludvika kommun.

Viktigt för att förebygga brand

Det är dock inte bara Ludvika som drabbas – runt om i Sverige har det under flera år rapporterats om blufföretag som lurar husägare att betala för sotning.

Sotning är en viktig del i arbetet med att förebygga bränder, skriver MSB på sin hemsida.

Cirka 30 procent av alla bränder i villor och radhus är relaterade till eldstaden.

Sotningsverksamheten är uppdelad i två separata uppdrag, sotning och brandskyddskontroll.

Tidsintervall för brandskyddskontroll föreskrivs av MSB, och tidsintervall för sotning föreskrivs av kommunen, som också beslutar om avgift för båda tjänsterna.

När det är dags för ordinarie sotning eller brandskyddskontroll kontaktas man alltid via post och inte per telefon.

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 03

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen