Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”

2025 06 12

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.

Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Två saker

Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.

För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.

– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.

För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.

I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.

LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet

Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna

Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:

  • Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
  • Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
  • Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
  • Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
  • Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
  • Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
  • Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
  • Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
  • Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen.  För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
  • Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
  • Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
  • Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
  • Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.

LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska militärflyg har landat vid Medelhavet

2025 10 31

Ryska militärflyg har landat på en militärbas vid Medelhavet.

Planen har under flera dagars tid flugit in till flygbasen Khmeimim i Latakia.

Basen ligger i västra Syrien och beskrivs som en signal på att Moskva planerar att få ökat inflytande i Mellanöstern efter att den tidigare syriske diktatorn Bashar al-Assad störtats.

Inflygningarna markerar en ny förändring efter att Ryssland haft ett halvår långt uppehåll när det gäller militära flygningar till Syrien, rapporterar Kyiv Independent.

Källa bekräftar

Det är spårningsdata från sajten Flightradar24 som avslöjat att de ryska planen börjat flyga till basen vid Medelhavet igen.

En källa som beskrivs som nära Kreml har även bekräftat att flygningarna återupptagits, uppger Bloomberg.

Avslöjandet sker kort efter att Rysslands diktator Vladimir Putin fått besök av sin syriska motsvarighet Ahmed al-Sharaa i Moskva.

Bland annat ska den ryska militärbasen i Khmeimim och Tartus, som är deras enda marina anläggningar vid Medelhavet, ha diskuterats.

– Putin hyllade den "vänskapliga" relationen mellan Syrien och Ryssland under mötet. Den syriske ledaren sa i sin tur att hans regering kommer att respektera alla tidigare ingångna avtal och sträva efter att fastställa en ny karaktär för de bilaterala relationerna, uppgav den ryska statliga nyhetsbyrån Tass efteråt.

LÄS OCKSÅ: Oväntat ”bankmeddelande” skickas ut till svenskarna

Vill stärka sin position

Ryssland har på flera sätt försökt stärka sitt fäste i Mellanöstern den senaste tiden.

Bland annat har Moskva fördjupat sitt militära samarbete och inrättat en ömsesidig försvarspakt med Iran.

Samtidigt har den iranska regimen varit i gungning efter att USA inledde bombanfall mot iranska kärnkraftsanläggningar i somras. 

Läs mer om säkerhetsläget här:

Stor ukrainsk attack mot ockuperade Krym

Utspelet från Medvedev – Natoland kan "försvinna"

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


31okt2025

JUST NU: Tyskland slår till mot ryska ”engångsagenter”

2025 10 31

Ryska ”engångsagenter” utgör ett hot mot Europas säkerhet.

Det slår Tyskland fast.

De europeiska politikerna har inte haft något svar på hur man ska bemöta den ryska strategin, där människor med koppling till Ryssland anlitas som en del av hybridkrigföringen mot Europa.

– Sabotörer av denna typ är kända som "lågnivåagenter" och är inte professionella spioner utan anlitas vanligtvis för små summor för att utföra mindre sabotagehandlingar, uppger Euronews.

– Efter att ha slutfört ett uppdrag "kasseras" de av de utländska operatörerna – troligen Ryssland och dess allierade – och används sällan igen.

Ny handlingsplan

De ryska "engångsagenterna" utgör ett hot mot den inre och yttre säkerheten i Europa.

Det är också svårt att avslöja dem.

Nu tillkännager Tysklands förbundskansler Friedrich Merz en ny omfattande handlingsplan för att motverka fenomenet.

Planen ska ses över av det nationella säkerhetsrådet.

– Innan försvar kan sättas in är det viktigt att definiera vilka åtgärder som räknas som hybridkrigföring, uppger Euronews.

Läs mer: Trump hävdar: Har fått tungt löfte av Kina

Varnar för förseningar

Analytiker menar att olika typer av attacker med kopplingar till Ryssland måste ses som hybridattacker.

– Incidenter som bränder, explosioner, olyckor, attacker, pro-ryska evenemang eller offentlig graffiti bör i allt högre grad bedömas som hybridoperationer, säger den österrikiske desinformationsanalytikern Dietmar Pichler, rapporterar Euronews.

Analytikern varnar också för att Europa måste svara snarast och att förseningar kan göra det svårare att komma åt problemen.

Kan misstolkas

Han framhåller också att det är viktigt att europeiska motaktioner inte kan misstolkas som offensiva attacker, utan endast försvarshandlingar.

– Om myndigheter inte kommunicerar tydligt – till exempel genom att förklara att åtgärderna är defensiva, inte offensiva – kan det orsaka stora problem i informationskriget, säger Dietmar Pichler.

Den senaste tidens ökning av luftrumskränkningar med ryska drönare belyser utmaningen.

– Att skjuta ner innebär alltid en risk för upptrappning, säger den tyska terrorismexperten Peter Neumann.

Läs mer: Ryssland bekräftar jätteproblem – går fyra gånger långsammare

Foto: No 10 resp President of Russia Office

Text: Redaktionen