29 oktober 2025

LARMET: Kina kan stänga av svenska fordon

2025 10 29

Ett stort avslöjande i Norge väcker oro över Kinas inflytande över kinesiskt tillverkade fordon i Norden.

Det norska transportföretaget Rutter ligger bakom avslöjandet.

Under sommaren lät företaget i hemlighet transportera två av sina elbussar till staden Drammen.

De två bussarna valdes noggrant ut: den ena var en europeisk elbuss tillverkad av VDL i Nederländerna, den andra en helt ny kinesisk modell från Yutong.

Syftet var att kontrollera om det kinesiska företaget har kapacitet att fjärrstyra eller kontrollera bussarna som kör på norska vägar, rapporterar Aftonposten.

Svaret kom omedelbart.

Den nederländska bussen kunde inte stoppas av tillverkaren – medan den kinesiska bussen kunde stängas av och ta emot programuppdateringar som fick hela systemet att krascha.

– Man kan jämföra det med sin mobiltelefon. Över en natt får man en ny uppdatering – och sedan är skärmen bara svart, säger Arild Tjomsland, oberoende konsult och särskild rådgivare vid Universitetet i Sørøst-Norge, till tidningen.

Kinesiska bussar kör runt i Sverige

Sverige kan drabbas av samma sak. Flera elbussar i landet ägs av kinesiska företag – bland annat rullar bussar av det kinesiska märket BYD på vägarna i Blekinge.  

Yutong har också försökt etablera sig i Sverige.

Vy Flygbussarna började testköra en eldriven buss från företaget mellan Stockholm och Arlanda tidigare i år, rapporterar sajten Trafikforum.

LÄS MER: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå

SIM-korten rycker

Efter avslöjandet har Norge vidtagit åtgärder. Bussarnas SIM-kort har tagits bort för att förhindra fjärrstyrning.

I Danmarks kan liknande åtgärder bli aktuella. Över 260 bussar från Yutong rullar på danska vägar, rapporterar DR.

Det gäller dock att inte stirra sig blind på elbussarna.

Jeppe Gaard, trafikdirektör på transportföretaget Movia, anser att alla fordon med kinesisk elektronik bör undersökas.

– Det handlar om vilken reglering som ska gälla när man skyddar digitala enheter som är tillgängliga via internet, och särskilt när de kommer från kinesiska tillverkare. Det är tydligt att det här är något som alla parter behöver tänka på, säger han till DR.

LÄS OCKSÅ: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: President of Russia Office resp wal_172619

Text: Redaktionen


24nov25

Sverige ska attackera tre mål – om Putin anfaller Nato

2025 11 24

För första gången någonsin kan Sverige utöka sin vapenarsenal med kryssningsrobotar som kan träffa mål på hundratals mils avstånd.

I dag kan svenska Jas Gripen-stridsflyg utrustas med kryssningsroboten Taurus, som har en räckvidd på cirka 50 mil.

Nu vill Försvarsmakten köpa kryssningsrobotar som kan träffa mål på omkring 200 mils avstånd. 

Det framgår av en färsk rapport som Försvarsmakten har överlämnat till regeringen, uppger SVT.

Pekar ut tre mål i Ryssland

Robotarna ska användas mot mål i Ryssland om landet skulle gå till attack mot Nato och utlösa alliansens artikel 5.

Enligt Carl-Johan Edström, chef för försvarsstaben, kommer robotarna avfyras mot ryska mål för att förhindra ytterligare anfall.

Edström pekar ut tre mål som Sverige kan attackera vid händelse av krig mellan Nato och Ryssland.

– Det kan handla om alltifrån deras ledningssystem, sensorer, men också deras kritiska infrastruktur, säger generallöjtnanten till SVT Nyheter.

LÄS MER: FSB-agenter har öppnat eld

Här är prioriteringarna

I rapporten som överlämnats till regeringen lyfter Försvarsmakten framför allt behovet av:

- Långräckviddig bekämpning – för att kunna möta en kvalificerad motståndare på djupet och bidra till alliansens samlade förmåga.

- Kontroll över Östersjön över tid – där sjö- och luftläget är avgörande för rörlighet, förstärkningar och försörjning.

- En förbättrad och uthållig lägesbild – genom mark-, luft- och rymdbaserade sensorer.

- Luft- och robotförsvar i hela Natos operationsområde – både för skydd av egna förband och för att stärka den norra flankens motståndskraft.

- Ett robust logistiknätverk – med logistik och infrastruktur som kan ta emot och stödja allierade styrkor under längre tid.

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder 

Foto: Flygvapnet

Text: Redaktionen


Bilister varnas för populära köpcentrum

2025 11 24

Polisen går ut med en varning till bilister som ska ge sig ut och handla.

Varningen gäller hela veckan.

Det är som bekant Black Week och många svenskar har planer på att ge sig ut och fynda.

Samtidigt drar julhandeln igång – vilket innebär att populära köpcentrum runt om i landet lär vara välbesökta framöver.

Polisen varnar för stölder – och tjuvarna använder sig bland annat av så kallade störsändare.

Polisen varnar

Med hjälp av störsändare kan signalen från din bilnyckel blockeras och lämna bilen olåst.

Det är därför viktigt att säkerställa att man som bilist verkligen har låst bilen.

Antalet stölder kopplade till störsändare ökar enligt polisen i samband med Black Week och julhandeln.

“På bara sekunder”

På bara några sekunder kan dina julklappar hamna i någon annans händer, förklarar Lisa Johansson, brottssamordningen region Mitt.

– Lägg i stället dessa sekunder extra på att säkerställa att din bil verkligen är låst innan du lämnar parkeringen, säger hon.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

“Behåll i vagnen”

Johansson fortsätter.

– Vi vet att många gärna går ut och lämnar redan inhandlade julklappar i bilen, för att sedan gå tillbaka och handla flera. Behåll dina julklappar i kundvagnen i stället, då minimerar du risken för att drabbas, säger hon.

– Julhandeln kommer inte att bli mindre stressig om du blir bestulen på dina julklappar, så tänk på att vara lite extra uppmärksam när du är ute och handlar.

Följer efter

Polisen vill också varna för att tjuvar i vissa fall väljer att följa efter de som exempelvis har varit inne i en elektronikbutik och handlat, för att sedan åka vidare till exempelvis en matvarubutik. 

När bilägaren går in för att handla passar tjuvarna på att stjäla den nyinköpta elektroniken.  

Läs mer: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: Nick Nice

Text: Redaktionen