LARMET: Jättekrasch nära – miljardsmäll för pensionssparare

2025 10 16

Stålbolaget Stegra står inför en potentiell krasch.

Stegra, som är beläget i Boden, ska tillverka klimatsmart stål med hjälp av grön vätgas i tillverkningsprocessen i stället för kol.

Men nu riskerar projektet att gå i graven.

Stegra blöder ekonomiskt, rapporterar Financial Times med hänvisning till källor med insyn. Enligt tidningen kan bolaget behöva få in 17 miljarder kronor – annars kan kapitalet ta slut inom två månader.  

Dessutom uppger en källa för tidningen att Stegras aktieägare har ”accepterat” att deras pengar är så gott som förlorade. Vidare uppger FT att bolagets styrelse har hållit krismöte om den hårt pressade finansiella situationen.

Pensionssparare riskerar jättesmäll

Aftonbladets ekonomikommentator Andreas Cervenka kallar uppgifterna för ”häpnadsväckande”.

Nu varnar han för att svenska pensionssparare kan förlora miljarder kronor om Stegra går i konkurs.  

– Stämmer uppgifterna innebär det att svenska pensionssparare går mot en ny svidande förlust på ett stort industriprojekt. AMF Pension, som förlorade 2 miljarder i Northvolt, har investerat cirka 1,8 miljarder i Stegra och är idag sjätte största ägare med lite mindre än sex procent, skriver Cervenka i en analys.

Dessutom påpekar experten att svenska staten har investerat i prestigeprojektet i Boden.

– Riksgälden har ställt ut lånegarantier på totalt 13,5 miljarder till bolaget. Hur mycket som utnyttjats är hemligt. 

LÄS MER: Priset för parkering chockhöjs

Efterfrågar nytt stöd

Stegras styrelse uppger själv att bolaget befinner sig i en ny finansieringsrunda och söker efter nytt kapital som motsvarar omkring 15 procent av den totala finansieringen av projektet. Summan beräknas till cirka 10 miljarder kronor – det vill säga sju miljarder kronor lägre än Financial Times högsta beräkning.

Stegras vd Henrik Henriksson framhåller att det gröna stålprojektet har starkt stöd från viktiga partners.

– Det starka stödet från våra grundare och huvudinvesterare, som är fast beslutna att driva detta projekt, är ytterligare ett bevis på Stegras starka affärscase. Stegra har en unik position inom den gröna stålindustrin med en stark orderbok, en konkurrenskraftig kostnadsposition och dokumenterad genomförandeförmåga, säger han till EFN.

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: Stegra pressbild

Text: Redaktionen


3 november 2025

Storbank inför helt nytt bolån – först i Sverige

2025 11 03

Nordea lanserar ett helt nytt bolån.

Storbanken blir först i Sverige med att erbjuda kunder bolån med räntetak – det vill säga ett rörligt bolån med ett tak som hindrar räntan från att gå över en viss nivå.

– Räntetaket fungerar som ett skydd mot stigande räntor, utan att du behöver binda räntan på bolånet. Räntetak är därför ett bra alternativ för dig som vill ha den rörliga räntans flexibilitet och den bundna räntans trygghet, skriver Nordea om det nya erbjudandet.

Här är upplägget 

Den som väljer bolån med räntetak behöver betala en premiekostnad för taket.

– Om din individuella ränta stiger över den avtalade taknivån, behöver du aldrig betala mer än taket. Samtidigt får du fördelen att din ränta följer med nedåt om räntorna sjunker, säger Pia Tverin, vd på Nordea Hypotek. 

– För detta skydd betalar du en premie under lånets löptid, och denna kostnad är avdragsgill när du deklarerar, tillägger hon.

Den som väljer bolån med räntetak hos Nordea kan välja mellan två och fem års bindningstid.

Nedan är exempel på räntor och priser för räntetak hos Nordea:

Bindningstider 

Premie (kostnad)

Takränta (maxränta)

Räntetak 2 år 

0,17 %

3,74 %

Räntetak 5 år 

0,26 %

4,39 %

LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan

FAKTA: Bolån med räntetak

- Räntekostnaden minskar om 3-månadersräntan faller. 

- Det finns ett tak för hur mycket räntekostnaden kan öka.

- Du betalar en premiekostnad som är avdragsgill. Premien betalas under hela bindningstiden, även om lånet löses i förtid.

RÄKNEEXEMPEL: Bolån med räntetak i 5 år:

- För ett lån på 1 000 000 kronor är den effektiva räntan 4,39 procent. Det totala beloppet som ska återbetalas är 2 076 792 kronor och den första avbetalningen är 5 250 kronor.

- Den effektiva räntan är den totala årskostnaden för ditt bolån inklusive amortering, ränta, premie och andra eventuella avgifter. 

Källa: Nordea

LÄS OCKSÅ: Mest köpta och sålda aktierna i oktober 

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen