Larmet från Tjornobyl – Personalen får ingen vila

2022 03 09

Situationen för personalen vid kärnkraftverket Tjernobyl i Ukraina är ”högst oroande”.

Varningen kommer från internationella atomenergiorganet IAEA. De larmar om att de drygt 200 arbetarna i Tjornobyl inte byts ut sedan ryska trupper tog kontroll över kärnkraftverket.

13 dagar

Det innebär att samma personal har jobbat 13 dagar i sträck. Den ukrainska tillsynsmyndigheten har bett IAEA om internationellt stöd för att utarbeta en plan med syftet att ersätta den nuvarande personalen och förse anläggningen med ett effektivt rotationssystem.

Medför risker

– Jag uppmanar styrkorna som kontrollerar anläggningen att omedelbart se till att personalen kan roteras på ett säkert sätt, säger IAEA:s generaldirektör Rafael Grossi i ett uttalande.

Han tillägger att situationen medför risker för atomsäkerheten.

– Jag är djupt oroad över den svåra och stressiga situation som personal vid kärnkraftverket i Tjornobyl står inför och de potentiella risker detta innebär för säkerheten, säger han.

Måste arbeta i skift

Enligt IAEA har generaldirektör Grossi har tidigare har uppgett att personal som driver kärntekniska anläggningar måste kunna vila och arbeta i regelbundna skift. Det är en avgörande säkerhetsfråga.

– Förmåga att fatta beslut fria från otillbörliga påtryckningar är en av de sju oumbärliga pelarna för kärnsäkerhet, framhäver atomenergiorganet i uttalandet.

 Kommunikationen är dålig

Den ukrainska tillsynsmyndigheten som rapporterat till IAEA framhäver även att de endast har möjlighet att kommunicera med anläggningen via e-post.

Hanteringen av kärnmaterial vid kärnkraftverket har för närvarande stoppats, rapporterar IAEA. Platsen för den stora kärnkraftsolyckan 1986 ligger i en uteslutningszon som omfattar nedlagda reaktorer och anläggningar för radioaktivt avfall.

Slutat sända

Det finns ytterligare ett orostecken från kärnanläggningen. IAEA uppger att det fjärrövervakningssystem de använder för kärnkraftverket slutat sända. Det innebär att det inte kan mottaga någon data från anläggningen.

Största anläggningen i rysk kontroll

Ryska trupper kontrollerar fortfarande Ukrainas och Europas största kärnkraftverk Zaporizjzja, rapporterar BBC. Anläggningen ockuperades av ryska trupper för sex dagar sedan efter kraftig beskjutning, som orsakade en brand i en anläggning intill kärnkraftverket.

Personalen på Zaporizjzja uppges arbeta i skift och strålningsnivåerna på platsen är normala, rapporterar IAEA.

Foto: R Chollet

Text: Redaktionen


JUST NU: Arktisk kyla drar in – snö långt söderut

2025 11 10

Från en ovanligt varm höst till snö till och med i södra Sverige.

Det är tvära kast i novembervädret.

Förra veckan sattes exempelvis ett nytt värmerekord för november i Varberg när temperaturen mätte 14,8 grader. Nere i Skåne visade termometrarna till och med 17 grader.

Nu vänder det.

Vintern är på ingång, meddelar Klartmeteorologen Lasse Rydqvist.

Det kan till och med bli säsongens första snö i Östersjölandskapen måndag eller tisdag, den 17–18 november, men det är fortfarande osäkert och beror mycket på vindriktningen, säger Lasse Rydqvist till Aftonbladet.

Till och med i Danmark

Inte ens Danmark utesluter snöfall under veckan. Mot slutet av veckan kan man räkna med att skrapa bort årets första snö från bilrutan, rapporterar Ekstra Bladet.

– På fredagskvällen kommer kallare luft från norr. Dagstemperaturerna kommer fortfarande att ligga flera plusgrader, men vi kommer att ha nattfrost på sina ställen. Vi kan inte utesluta snöblandat regn under helgen, säger Martin Lindberg, meteorolog vid Danmarks Meteorologiska Institut, DMI, till tidningen.

Enligt Lasse Rydqvist är det arktisk kyla som får fritt fram att dra ner över Norden, på grund av ett högtryck över Grönland som påverkar jetströmmen.

Meteorologen framhåller att det kan bli snö även i Götaland.

– Den som ännu inte bytt till vinterdäck gör klokt i att planera det snart, säger Lasse Rydqvist.

LÄS OCKSÅ: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

"Väntas täcka hela landet"

SMHI gör en liknande prognos. 

På torsdag fortsätter kalluften avancera söderut och i bakkant när regnet drar bort söderut över Svealand och Götaland kan inslag av snö förekomma, skriver vädermyndigheten på måndagen.

På fredagen väntas kalluften täcka hela landet. Det kommer även att blåsa rejält.

– Under helgen avtar blåsten alltmer och det är generellt ganska torr och kall luft över landet. Men väderutvecklingen och framförallt detaljerna är väldigt osäkra under veckoslutet, förklarar SMHI.

LÄS OCKSÅ: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: G. Shalan

Text: Redaktionen


10nov2025

Trafikregel skapar förvirring – folk i södra Sverige förstår inte

2025 11 10

Reglerna kring vinterdäck skapar stor förvirring.

Reglerna för vinterdäck för tunga fordon skärps.

Med start idag är kraven högre på lastbilar under vintermånaderna.

Men det är många som inte har koll på de nya reglerna, och en inspektion visar att väldigt många inte har godkända däck.

Två tredjedelar får anmärkning

I en rikstäckande säkerhetskontroll som Euromasters genomfört framkommer att endast en tredjedel av de tunga fordonen har däck utan brister.

– Totalt har 946 däck inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle, uppger Euromaster, i ett uttalande.

– Mätningarna visar att 12 procent av fordonen har så allvarliga däckbrister att omedelbar service krävs för att de ska kunna framföras lagligt och utan att utgöra en säkerhetsrisk. Sammantaget har 69 procent av de inspekterade fordonen behov av service på minst ett däck.

Stora skillnader geografiskt

Och säkerhetskontrollerna visar att det är stora skillnader i de olika regionerna i Sverige.

I södra Sverige är det dubbelt så vanligt, i jämförelse med mellersta och norra, att däcken på tunga fordon är så dåliga att det innebär allvarliga säkerhetsbrister.

– 68 procent av de däck som har ett mönsterdjup under 5 millimeter, som inte är förenliga med lagkraven som träder i kraft 10 november, noteras i södra Sverige, uppger Euromaster.

Läs också: Storbanker hotar – kunderna får betala

Enkät

De kontrollerade fordonens förare fick också fylla i en enkät.

Omkring hälften har inte koll på de nya reglerna, och en fjärdedel av yrkesförarna uppger att deras arbetsgivare saknar tydliga rutiner för däckkontroll.

-De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, säger Euromasters vd Jonas Odqvist, i ett uttalande.

Kontrollerna

Säkerhetskontrollerna inkluderade okulärbesiktning och mätning av lufttryck, mönsterdjup, slitage och skador på däcken.

– Samtliga av de allvarliga brister som noterades i samband med inspektionerna berörde svenskregistrerade fordon. Sammantaget noterades dock fler brister procentuellt bland de utlandsregistrerade fordonen, uppger Euromaster.

Läs mer: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Foto: Musa-Haef

Text: Redaktionen