LARMET: Dold kamera installerad i vanliga bilar – ska inte finnas där
2024 10 23
En ny rapport visar att du övervakas i ditt hem i betydligt större utsträckning än vad många befarat.
Det är en amerikansk studie som påvisat hur elektronik som tv-apparater, spelkonsoler, telefoner och bilar spionerar på och kartlägger vanliga konsumenter genom att utrustas med mikrofoner eller kameror.
En baksida av tekniken som få känner till, menar juridikprofessorn Jan Trzaskowski från Aalborg Universitet som tagit del av studien.
– Det kallas smart-tv, men man kan fråga sig vem den är smart för, säger han till danska TV2.
CDD: Folk har ingen aning
Rapporten kommer från organisationen Center for Digital Democracy, CDD.
Den visar att tillverkare av smart-tv, det vill säga tv-apparater med tillgång till internet, och leverantörer av streamingtjänster har utvecklat ett övervakningssystem som undergräver både integriteten och det skydd man borde ha som konsument.
Enligt CDD är det största problemet att vi inte har en aning om informationen som samlas in om oss.
– Nästan alla produkter har idag kamera eller mikrofon och kan övervaka oss. Och tillsammans med data som platstillgång, som de flesta har slagit på, kan enheterna skvallra och förmedla mycket information om oss på kort tid, säger Keld Norman, säkerhetskonsult på ett av Danmarks ledande företag inom cyber- och informationssäkerhet.
Larmet: dolda kameror i bilar
Den amerikanska organisationen jämför en smart-tv med att ta in en trojansk häst i huset.
Men det är inte bara elektronik i hemmet som spionerar på dig.
Enligt Forbrugerrådet TÆNK, en dansk motsvarighet till Råd & Rön, har man sett exempel på kinesisktillverkade bilar där man oväntat hittat kameror inuti.
Ingenstans i bruksanvisningen nämns kameran – som uppges vara aktiv och filmar föraren.
– Man kan bli nervös där. För om det inte är meningen att det ska upptäckas att det finns där, vad ska det användas till, och vem tittar eller lyssnar med det, och vad använder de det till? säger Ida Nynne Daarbak Reselivjurist, jurist på TÆNK, till TV2.
Regler skyddar inte
Konsumenter inom EU är visserligen bättre skyddade än i USA genom strängare lagstiftning. Men det finns fortfarande områden där det är svårt för konsumenter att se vilken information man av misstag kommer att dela med andra.
Lagstiftningen skyddar exempelvis inte om man okritiskt klickar ja till alla villkor utan att läsa det finstilta.
Och enligt Jan Trzaskowski innebär introduktionen av AI en ytterligare eskalering i “spionaget” och hur övervakningen kan anpassas efter den individuella konsumenten. Lägg därtill det beroende som telefonen eller tv:n skapar.
– Så även om vi har alla möjliga regler och lagstiftning – kan den inte skydda oss från oss själva, våra vanor och vårt beroende. Och det drar företag full nytta av. De får alla annonskronor och så kan staten komma senare och betala för att åtgärda de personliga, sociala och samhälleliga skadorna, säger Jan Trzaskowski.
Foto: Bob the Skater
Text: Redaktionen