LARMET: Allvarligt flygproblem ökar – pilot vädjar till passagerare

2024 05 23

Ett allvarligt flygproblem blir nu allt vanligare.

I tisdags utspelade sig skräckscener på ett flyg från London på väg till Singapore.

Två personer dog och 30 skadades, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Orsaken till tragedin tros ha varit att planet drabbades av kraftig turbulens.

Det är ett problem som blir allt vanligare, sannolikt på grund av klimatförändringar, enligt experter.

Och nu går en svensk pilot ut och vädjar till passagerare att vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder.

”Kan bli farligt”

Även om piloter har flera verktyg för att upptäcka turbulens så kan det ändå uppstå plötsligt, rapporterar DN.

Därför måste man som passagerare respektera de säkerhetsregler som gäller på ett flygplan.

– Det kan bli farligt när vi stöter på turbulens som vi inte förväntat oss. Det är också därför vi ofta ber passagerarna att alltid ha säkerhetsbältet på sig när de sitter i sin stol, säger Tomas Gustafsson, pilot på SAS och ordförande i Svensk pilotförenings flygsäkerhetskommitté, till tidningen.

Turbulensen ökar kraftigt

Forskning har alltså visat att risken för turbulens har ökat de senaste åren, och ser ut att fortsätta öka.

Förra året visade exempelvis en brittisk studie att den kraftiga turbulensen längs en nordatlantisk rutt hade ökat med 55 procent från 1979 till 2020, uppger tidningen.

Även från forskarvärlden kommer därför skarpa uppmaningar om att passagerare måste ta säkerhetsregler på allvar.

– När vi är medvetna om att sådana här händelser kan komma att ske oftare så är nyckeln att alltid använda säkerhetsbälte. Även om det är obekvämt och bökigt så ska du alltid vara fastspänd för att minimera risken för skador som kan uppkomma av turbulens, säger Ricardo Vinuesa, forskare vid Tekniska högskolan som forskar om just turbulens.

”Fasansfulla skrik”

Händelserna på Boeing 777-planet på väg till Singapore är ett tydligt exempel på vad som kan hända vid kraftig turbulens.

Två personer dog, minst 30 skadades och en kaotisk situation uppstod på planet.

– Det var fasansfulla skrik under några sekunder när planet föll kraftigt. Det hördes också en kraftig smäll, berättar passageraren Andrew Davies för BBC, enligt Aftonbladet.

Foto: Gerrie van der Walt

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen