Lärare rasar mot förslag från Tidöpartierna

2023 04 16

Det råder stor frustration bland skolpersonal angående ett nytt förslag.

Tidöpartierna vill tillsätta en utredning om att införa en skyldighet för anställda inom kommuner och myndigheter att anmäla papperslösa till Migrationsverket och polisen.

Bland annat skulle det påverka yrkesgrupper som socialsekreterare, vårdpersonal och lärare.

Nu rasar flera lärare mot förslaget, och menar att det är en oroväckande utveckling, rapporterar DN.

– Här undrar jag: Är det ett angivarsamhälle vi vill ha? Vi är ju på den andra sidan av det här. Vi skriver brev till Migrationsverket för att våra elever ska få stanna. Jag hoppas att ingen i hela Skolsverige går med på detta, säger Marika Andersson, rektor för tre skolor i Lövgärdet.

“Cyniskt och världsfrånvänt”

Flera menar att de skulle vägra en plikt om att anmäla papperslösa elever.

– Jag tycker att Tidöavtalet var väldigt cyniskt och världsfrånvänt. Det speglar en tid och en verklighet som jag inte vill leva i och som jag inte kan stå för, menar läraren Åsa Persson Leijer.

Undersökning visar

I en tidigare undersökning som utförts av Sveriges lärares medlemstidning framkom att 93 procent var emot förslaget.

Vårdpersonalen är en annan yrkesgrupp som riktat hård kritik.

Bland annat menas det att förslaget inte är förenligt med Barnkonventionen.

Inte ovanligt

Skolverket framhåller att papperslösa elever inte ska behöva känna sig utpekade.

Myndigheten menar att lärare här har ett ansvar att planera undervisningen därefter.

– Det är inte ovanligt att papperslösa elever har varit med om saker som skadat deras tillit. Som personal är det därför viktigt att tänka på att inte lova mer än man kan hålla, menar Skolverket.

Viktigt med rutiner

Vidare förklaras att det är viktigt att det skapas rutiner och en handlingsplan för arbetet med papperslösa elever.

Detta för att säkerställa elevens trygghet.

– Elever som är papperslösa har ofta varit på flykt och utsatts för svåra påfrestningar. De kan därför bära med sig traumatiska upplevelser som påverkar deras hälsa och lärande negativt, förklarar Skolverket.

Foto: T. Flowe

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


Vanligt telefonsamtal väcker stor oro

2025 02 17

Sju av tio svenskar är oroade över ett vanligt förekommande telefonsamtal.

Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av nummerupplysningstjänsten Truecaller.

Telefonsamtalet som pekas ut är samtal från nummer som inte finns i kontaktlistan i telefonen.

Omkring 70 procent av svenska folket svarar att de känner oro när de blir uppringda av “okänt nummer”. 

Bland kvinnor är siffran ännu högre – 75 procent uppger att de känner irritation, obehag eller oro när ett okänt nummer ringer.

Enligt Truecaller är resultatet ett tydligt tecken på att svenskarna inte längre litar på att den som ringer upp gör det med goda avsikter.

– Att så många känner oro när det ringer från ett okänt nummer är en tydlig signal om att förtroendet för telefonen som en trygg kommunikationskanal har rubbats. Bedragarnas framfart har förändrat vårt beteende i grunden, säger Fredrik Kjell, operativ chef på Truecaller i Sverige.

Så agerar svenska folket

Undersökningen visar också att många personer vidtar olika åtgärder vid samtal från ett okänt nummer.

Mer än var fjärde kvinna, 26 procent, låter samtalet ringa ut. Var tredje person söker däremot upp numret för att se vem som ringer innan de tar beslut om att svara eller inte. 

– Vi vill känna oss trygga när telefonen ringer, men idag väcks ofta oro och misstänksamhet i stället. Det visar att behovet av att veta vem som ringer aldrig har varit större, säger Fredrik Kjell.

Skillnader mellan åldersgrupper 

I den yngre målgruppen (18-34 år) är det vanligare att svara på samtal från okänt nummer. Hela 38 procent uppger att de plockar upp luren. Bland svenskar i åldrarna 56-79 år är motsvarande siffra 25 procent.

– Telefonen ska förenkla vår vardag, inte skapa stress. Med rätt verktyg kan vi ta tillbaka kontrollen och känna oss trygga med varje samtal, säger Fredrik Kjell.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen