LÄKARE: Gå inte upp på taket i vinter – “Blir så less”

2024 01 07

En läkare uttrycker nu stor frustration gentemot de som skottar taket själva.

Varje år kommer människor in till sjukvården i samband med fallolyckor efter att ha gett sig upp på taket för att skotta.

Det kan ofta röra sig om allvarliga skador eller till och med dödsfall.

Nu vädjar en läkare till människor om att inte gå upp på taket i vinter.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Varje år

Alfred Janson Lantz, kirurg och ordförande för traumavården i Västernorrland, förklarar att han ofta ser skador.

– Varje år, kan jag säga, så får vi in personer med allvarliga skador, och inte helt ovanligt, dödsfall, säger han till SR.

– Detta på grund av att man har varit uppe på sin villa, skottat och ramlat ner.

“Blir så less”

Vidare förklarar han att det är besvärande att se så pass många olyckor som sker för att folk ger sig upp på taket.

– Jag blir faktiskt ganska less på det om jag ska vara helt ärlig. Framför allt för de stackars patienternas skull.

Han meddelar att han önskar att man undviker snöskottning på taket i största möjliga mån.

Finns företag

För den som vill stå över snöskottningen på taket så finns det företag att anställa som tar hand om det på ett säkert sätt.

Om man trots allt har för avsikt att göra det själv så bör man inte ge sig upp helt ensam.

– Sätt säkerheten först. Kontakta ett företag som utför takskottning om du ser risker med att göra skottningen själv. Du bör inte gå upp ensam på taket, ta med minst en annan person, använd säkerhetslina och håll dig helst till platta tak, förklarar Länsförsäkringar.

Inte all snö

För den som ändå vill ge sig upp och skotta så finns det vissa saker som är viktig att tänka på.
Det absolut viktigaste är förstås säkerheten, där man bör säkerställa att man kan genomföra snöskottningen på ett ofarligt sätt.

Men det finns även andra saker att tänka på, som exempelvis att lämna lite snö kvar på taket.

– Lämna gärna ungefär en decimeter snö, eftersom du kan råka skada taket med snöskyffeln. Det finns då risk att det läcker in vatten när snön smälter eller när det regnar. 

Någonting annat som är viktigt att tänka på är att skotta taket med jämn viktfördelning, så sned fördelning kan ställa till det ordentligt.

Foto: L. Grandahl

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen