Läkare: Folk blir sjuka av elbilar – många drabbade av samma åkomma

2024 08 22

Folk som kör elbil blir sjuka i större utsträckning än de som inte kör elbil.

Det menar danska läkare som vittnar om att problemet är anmärkningsvärt stort.

Symtomen är bland annat yrsel, huvudvärk eller illamående.

Det handlar om åksjuka – och i Danmark undersöks frågan till och med av landets främsta sjukhus Rigshospitalet.

Mads Klokker, chef för avdelningen Centrum för hörsel och balans, bekräftar att man kan bli mer sjuk av att köra eller åka i en elbil jämfört med en som drivs av fossila bränslen.

– Ja, som människan är just nu, säger han till TV2.

Polisen drabbad

Therese Ovesen, professor i öron-, näs- och halssjukdomar vid Regionshospitalet Gødstrup, delar bilden.

Hon upplever en klart ökat trend av åksjuka bland folk med elbil.

– Det gör jag definitivt. I ganska stor utsträckning till och med. Och jag har kanske särskilt hört om det i professionella sammanhang, säger professorn till den danska tv-kanalen.

Till och med polisen klagar på samma sak, som nu har inlett ett samarbete med sjukvården för att lösa problemet.

Förra året köpte myndigheten in tio nya elbilar. En av slutsatserna var tydlig, enligt Rikspolisens chef Jens Yndgaard.

– Vi har upplevt att det är högre förekomst av åksjuka när man kör elpatrullbil jämfört med motsvarande fossildrivna patrullbilar, säger han.

Här är förklaringen

Det finns flera anledningar till att åkomman är vanligare i elbilar. Förklaringen består i en kombination av elbilens köregenskaper tillsammans med vårt balansorgan i innerörat.

– Det är den våldsamma accelerationen och de onaturliga rörelserna som vi inte har lärt oss tidigare, säger Mads Klokker.

Han pekar även på avsaknaden av ljudet och information från skärmar som någonting den mänskliga kroppen inte har vant sig vid i bilen än.

LÄS MER: Oväntad effekt sker med folk som kör elbil

Letar behandling

Ett treårigt forskningsprojekt har nu inletts på Rigshospitalet för att öka kunskapen om åksjuka.

Förhoppningen är att hitta fler behandlingsmetoder så att färre drabbas.

Samtidigt är även branschen medveten om utmaningarna och arbetar med att försöka anpassa elbilarna efter omständigheterna, till exempel genom mjukare acceleration eller styrning.

Foto: D. von Diemar

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 04 08

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 7 och 13 april.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna kommer att genomföras i hela landet, både synligt med laserinstrument vid vägkanten, samt dolt med genomsnittshastighetsmätare – i såväl målade som civila polisbilar samt på motorcyklar, framhåller polisen i ett uttalande.

Målet med insatsen är att rädda liv.

– Polisens mål med att finnas i trafiken är inte att bötfälla någon utan att alla trafikanter ska få komma hem tryggt och säkert, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.

Avgörande betydelse

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror omkom 210 personer i vägtrafiken förra året. 

Vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, konstaterar att hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Om alla håller hastighetsgränserna kan vi rädda ungefär 50 liv varje år. Kör man till exempel i 80 km/tim i stället för 90 km/tim halveras risken att omkomma om man frontalkrockar. Dessutom: när vi lättar på gasen sparar vi på bränslet och minskar utsläppen, säger hon.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Rysk kollaps – Kreml erkänner

2025 04 08

Rysslands ekonomi ”hotas” av fallande oljepriser.

Det framhåller chefen för Rysslands centralbank, Elvira Nabiulina, på tisdagsmorgonen.

Nabiulina utfärdar den skarpa varningen i ett tal till ledamöterna i det ryska underhuset, statsduman.

Det sällsynta erkännandet sker samtidigt som oljepriset rasar på världsmarknaden. Efter presidents Trumps besked om ”ömsesidiga tullar” mot världens länder har Brentoljan sjunkit med 14 procent. WTI-oljan har i sin tur noterat en nedgång på 15 procent, rapporterar Reuters.

– Tullkrig, och den här eskaleringen av tullkriget, leder vanligtvis till en nedgång i den globala handeln. Det leder till och med till en nedgång i efterfrågan på våra energiresurser, säger Nabiulina som betonar att centralbanken analyserar raset.

Centralbankschefens varning utfärdas en dag efter att Kreml kallat situationen för ”alarmerande”.

– Vi följer och övervakar den alarmerande situationen noggrant, sade Kremls talesperson Dmitrij Peskov under måndagen.

Jättesmäll för Moskva

Oljeindustrins kollaps är en tung smäll för Ryssland.

Den ryska ekonomin är fortfarande kraftigt beroende av en stark olje- och gasexport.

I dag står Ryssland för över 12 procent av den globala råoljeproduktionen.

Varje svängning på oljemarknaden kan således få stora konsekvenser.

– Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet, framhåller Östekonomiska Institutet (SITE) i en färsk rapport.

I samma rapport framgår det att den ryska regimens finansiella reserver, som har använts för att finansiera krigsutgifterna, håller på att ta slut. Enligt forskarna kan reserverna vara uttömda om cirka ett år.

– När dessa reserver är förbrukade kommer centralbanken att utsättas för tryck att sänka sin styrränta, eller till och med börja trycka mer pengar, vilket kan leda till en hög inflation och en försvagad rubel, står det i rapporten.

”Nyckeln till att finansiera kriget”

Orysia Lutsevych, chef för Ukrainaavdelningen vid den brittiska tankesmedjan Chatham House, framhåller att Ryssland är beroende av oljeintäkter för att finansiera krigsinsatsen i Ukraina.

– Hittills har Ryssland, trots sanktioner från EU, lyckats öka inkomsten från oljeexporten. Det har varit en nyckel till att man lyckats finansiera kriget i Ukraina, säger hon till Newsweek.

– Om oljepriset sjunker kommer det innebära ytterligare påfrestningar för den ryska ekonomin. Begränsade inkomster från olja kommer sätta press på hela systemet.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen