Lågpriskedja expanderar – utmanar ÖoB och Dollarstore

2024 10 29

Lågpriskedjan Eko öppnar nya butiker.

Kedjan Eko, som erbjuder flera olika typer av lågprisprodukter, fortsätter att expandera.

Eko kommer framöver att öppna flera nya butiker - efter att redan ha öppnat i Nyköping, Gävle och Värmdö för inte så länge sedan.

Det rapporterar sajten Market.

Här öppnar Eko

Två nya butiker kommer att öppnas framöver.

Nästa år kommer Eko att öppna ett varuhus i Växjö, och man kommer även till Jönköping.

I Jönköping flyttar Eko in till handelsområdet Navet, som är beläget mellan boxhandelsområdet Solåsen och köpcentrumet A6.

– Det finns byggrätter för mer handel som jag är övertygad om kommer fyllas upp inom kort då området med vår etablering nu blir ännu hetare, säger vd Ted Berggren till Market.

– Vi ser fram emot att öppna butiken när byggnationen är klar och att få möta Jönköpingsborna i den nya butiken.

Bredvid köpcentrum

I Växjö blir Eko granne med köpcentrumet Grand Samarkand där de ersätter en lastbilscentral som ska bort.

– Nu är det klart att Eko Stormarknad etablerar sig bredvid Grand Samarkand, förklarar köpcentrumet.

– Befintlig lastbilscentral rivs och Eurocommercial uppför en ny lokal för Eko Stormarknad, om 8 200 kvm.

Familjeägt företag

Eko är ett familjeägt företag som erbjuder liknande produkter som andra lågprisaktörer - däribland ÖoB och Dollarstore.

De satsar på lågprisprodukter och finns på flera platser runt om i landet med huvudkontor i Skåne.

– Vi erbjuder dig ett stort utbud inriktat på blommor, leksaker, konfektyr, hud & kroppsvård samt årets alla säsonger med därtill hörande sortiment för hemmet och din fritid, såväl för ute- och innemiljöer, förklarar Eko själva om deras utbud.

– Vårt huvudkontor är placerat i Fjälkinge där allt startade och vi har idag 15 butiker runt om i Sverige, från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

700 anställda

Eko är en del av Bergendahlskoncernen. 

Eko Stormarknad har cirka 700 anställda och tillsammans omsätter våra butiker ca 2 miljarder SEK.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen


Stort larm om populärt livsmedel – Willys och Lidl pekas ut

2024 10 29

Ett mycket kontroversiellt livsmedel säljs i bland annat Axfoods butiker.

Koncernen, som äger Willys, Hemköp och numera även City Gross, säljer ett uppmärksammat ris vars tillverkare dragit åt sig svarta rubriker de senaste dagarna.

Det handlar om det populära rismärket Hästen från risfabriken Nordic Rice AB som har polisanmälts för brott mot livsmedelslagen, urkundsförfalskning och osann försäkran, rapporterar Dagens industri.

Inköpen har gjorts från Dagab som vägrar kommentera saken.

Även Axfood är fåordiga och vill inte uppge vilka åtgärder man vidtagit eller varför riset från Nordic Rice finns kvar i Dagabs sortiment.

– Vi känner oss trygga med att vi har produkter som stämmer med rätt kvalitet. Där vi eventuellt har hittat nån form av avvikelse har vi vidtagit åtgärder tillsammans med berörda leverantörer, säger Willys-koncernens presschef Magnus Törnblom till tidningen.

"Systematiskt kvalitetsfusk"

Riset och risfabriken i fråga kopplas till systematiskt kvalitetsfusk och gängkriminalitet, erfar Di.

Utöver Willys, Hemköp och City Gross finns produkten även hos Axfood-ägda Mathem, som också har Dagab som grossist.

Mathem vill inte heller kommentera saken i en intervju.

Lidl pekas också ut i sammanhanget – som sålde en produkt från Nordic Rice i samband med en kampanj vecka 40 men som annars inte har varor från företaget i det ordinarie sortimentet.

– Vi på Lidl fick kännedom om detta från Livsmedelsverkets pressmeddelande den 23 oktober. Det ris vi tog in som tillfällig kampanjartikel var inte Hästen utan Sultana Amirah basmatiris, framhåller Lidl till Di.

Stoppade 600 ton ris

Det var i fredags som Livsmedelsverket konstaterade att man stoppat 600 ton ris.

Myndigheten uppgav då att en del av riset sålts av de större svenska detaljhandelskedjorna, men pekade inte ut några kedjor vid namn.

Den vanligaste överträdelsen var vilseledande märkning. I flera fall indikerade märkningen att riset var av bättre kvalitet än produkten i förpackningen.

– I förpackningarna fanns ris av sämre kvalitet eller helt andra rissorter. Genom att hävda att riset är av en bättre kvalitet är det möjligt att öka vinsten och ge sig själv konkurrensfördelar på ett otillåtet sätt, fastslår Livsmedelsverket i granskningen.

Slår tillbaka: "Obalanserad bild"

Nordic Rice har svarat på kritiken.

I ett pressmeddelande menar man att Dagens industri gett en obalanserad bild av bolagets verksamhet.

– Det Di hänvisar till är ett enstaka fall där Nordic Rice fått en leverans från underleverantör som innehåller ris av otillräcklig kvalité. För att detta inte ska kunna ske igen förbättrar bolaget sina rutiner ytterligare, framhåller företaget.

Vidare uttrycker risjätten att man är ett av 14 undersökte företag och och står för cirka tre procent av de 600 ton ris som uppmärksammats.

– Vi jobbar systematiskt för att säkerställa kvaliteten på vårt ris som importeras och genomför slumpmässiga kontroller. Vårt ris genomgår kontroller i flera steg och är certifierat, inklusive en kontroll av kokbarheten vid packning, säger Haider Al-Kaizhwan, vd på Nordic Rice.

Foto: Lidl resp Axfood

Text: Redaktionen


Här är nya prislappen på plastpåsar – när skatten försvinner

2024 10 28

Den 1 november försvinner plastpåseskatten.

Skatten infördes 2020 som en del av ett EU-mål om att förbruka mindre plast, vilket innebar höjda priser på plastpåsar.

Enligt Naturvårdsverket gav åtgärden effekt.

– Enligt flera aktörer i branschen har en ökning av försäljningen fram till att skatten trädde i kraft noterats, och därefter skedde en drastisk minskning som hållit i sig under resten av 2020 och även 2021, framhåller myndigheten och tillägger:

– Skatten är alltså den avgörande faktorn för den stora minskningen mellan 2020 och 2021. Minskningen mellan dessa år var för den kategori kassar som ingår i minskningsmålet 75 procent, att jämföra med minskningen föregående år som var 25 procent, och åren dessförinnan mellan tre och sex procent.

Sänks med tre kronor

Förra hösten gav dock regeringen och Sverigedemokraterna besked om att skatten slopas från och med 1 november.

Bedömningen är att EU:s förbrukningsmål kommer att nås även utan en skatt på plastbärkassar. 

Skatten bedöms ha vissa negativa effekter, såsom administrativa kostnader och kan dessutom leda till ökad konsumtion av andra alternativ, meddelade regeringen i september 2023.

Och nu, med bara några dagar kvar till förändringen går igenom, ger Coop besked om vad den nya prislappen landar på.

Priset på plastbärkassar kommer att sänkas från dagens 6,95 kronor till 3,95 kronor.

Detta beslut är en naturlig följd av förändringen och något våra kunder förväntar sig, säger Marcus Björling som är pressekreterare på Coop Sverige, till SVT.

Ica kan inte säga exakt

Coop är den enda kedjan som ger ett rakt besked på vad påsarna ska kosta framöver.

På exempelvis Hemköp eller Ica råder fri prissättning, vilket innebär att butikerna själva kan bestämma priset.

Den senare räknar nog med generellt lägre priser.

– Vilket pris som en plastbärkasse kommer att ha när punktskatten är borttagen beror också på vilken prisutveckling det har varit på ingående råvaror, komponenter och förpackningsavgifter, framhåller Agneta Odell, inköpschef nearfood på Ica Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

Vidare berättar Odell att Ica räknar med att försäljningen kommer skjuta i höjden när skatten avskaffas.  

– Vi förbereder oss på en ökad försäljning av plastbärkassar, konstaterar inköpschefen.

Foto: J. Lawrence

Text: Redaktionen