Kvinna skadad vid berg- och dalbana på Gröna Lund – Fick föras till akuten

2021 08 05

54-åriga Maria Dahlquists besök på Gröna Lund i Stockholm med sina två barn slutade på akuten.

Olyckan inträffade när familjen stod i kön till Gröna Lunds populära berg- och dalbana i trä som heter Twister. Plötsligt kände Maria Dahlquist hur något hårt föll ner och träffade henne i ansiktet.

Tänkte hur dum kan man vara

– Tåget åkte precis över oss och jag trodde först att det var en mobiltelefon som hade träffat mig. Jag tänkte hur dum kan man vara som har en mobiltelefon på sig när man åker karusell, säger hon till Aftonbladet.

Det visade sig vara en träbit som hade träffat henne och Maria fick föras till Gröna Lunds sjukstuga och därefter fick hon transporteras vidare för vård på akuten.

Får aldrig hända igen

Twister stängdes bums av och personal kunde konstatera att en del av attraktionens skyddskant trillat av och fallit ner mot besökarna i kön.

– Det verkar som att trät torkat och spruckit runt spikhålet. Vi ska se till att det aldrig händer igen, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund till Aftonbladet.

För familjen Dahlquist blev det ingen trevlig semesterresa i Stockholm.

Stor svullnad som ömmar mycket

– Det är en stor svullnad och ömmar mycket, som en pingisboll i ögat. Hade jag fått spetsen rakt på mig hade jag kanske inte stått här i dag. Det var tur i oturen. Mina barn stod 30 centimeter bredvid mig och massa barn runtomkring. Vad hade hänt om de fått den på sig? Sådant här ska inte få hända, säger hon till tidningen.

Gröna Lunds försäkringsbolag har kontaktats och nöjesparken är bestörta.

– Säkerheten är vår största prioritet och vi tar detta på stort allvar. Ingen ska behöva uppleva detta på en nöjespark, säger informationschefen till Aftonbladet.

Nu ska ett skyddsnät sättas upp över kön meddelar Gröna Lund.

ANALYS

Det vore positivt ur säkerhetssynpunkt om det fanns skyddsnät över alla köer på platser där karuseller passerar ovanför köerna.

Foto: Gröna Lund

[yop_poll id="451"]

JUST NU: Stor tv-succé läggs ned – efter tolv säsonger

2025 07 07

Ett av Sveriges mest framgångsrika frågesportprogram lägger ned.

Sista avsnittet av “Alla mot alla” på Kanal 5 har sänts.

Det bekräftar producenten Emil Persson.

– I grund och botten är det för att kanalen inte beställde en ny säsong. Men det är inte så att någon av oss har sörjt detta, säger han i Smålandspostens podcast “Min lögn”.

Hundratusentals tittare

“Alla mot alla” med tv-profilerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har sänt över 700 avsnitt under tolv säsonger.

Programmet hade premiär 2019 och vann Kristallen för årets underhållningsprogram samma år. Bedriften upprepades 2022.

Responsen har varit omfattande och under första säsongen lockade finalveckan totalt över en miljon tittare.

– Vi är obeskrivligt stolta och lyckliga idag och vill rikta ett gigantiskt tack till alla som gjort detta möjligt: tittarna, Filip och Fredrik, produktionen och inte minst alla våra magiska deltagare, sade Aron Gabrielsson, exekutiv producent för Alla mot alla, vid tillfället.

Intensivt projekt

Enligt Emil Persson kommer avslutet relativt naturligt.

Programmet sände 128 avsnitt om året, vilket kan ha bidragit till en mättnad. Hade det spridits ut mer skulle det kanske ha kunnat leva längre, tror producenten.

Att ständigt komma på nya frågor har också varit en stress.

– Det brann inte kort, men medellångt och intensivt. Det kanske är bra så, säger Emil Persson.

Redan i våras insinuerade Fredrik Wikingsson i podden “Daddy issue” att en nedläggning kunde vara på gång.

LÄS MER: Jättefiasko för påkostade filmen – “Värsta i modern historia”

Paret Batra deltog

I Alla mot alla möts 16 kändispar varandra uppdelat i två grundomgångar. Därefter går de bästa paren vidare till slutspel. Bland annat har David och Anna Kinberg Batra, Erik Haag och Lotta Lundgren, E-Type och Olof Lundh, Hanna Hellquist och Jonatan Unge deltagit.

Programmet sändes fyra kvällar i veckan.

Avskedet innebär nu att Filip och Fredrik står utan kontrakt för första gången på 25 år. Duon har inte längre något avtal med Kanal 5, enligt Persson.

Läs mer: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Pensionärer rasar mot svensk bank – har aldrig sett på maken

2025 07 07

En 82-årig pensionär blev utslängd från banken efter att ha blivit utsatt för bedragare.

Kvinnan, som var kund i Skandiabanken, blev i höstas lurad via telefonsamtal att göra ett flertal överföringar till två andra banker.

Besparingar på nästan en halv miljon försvann.

Då kastades hon ut från Skandiabanken och fick kontot stängt, rapporterar SvD. Vanligaste anledningarna till sådana åtgärder rör misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Nu rasar Pensionärernas riksorganisation, PRO, mot beslutet.

Av fjolårets alla 41 000 anmälda bedrägerier mot äldre och funktionsnedsatta har det inte hörts talas om någonting motsvarande.

– Hur ska en 82-årig kvinna kunna leva utan bank-id och bankens tjänster? Det låter alldeles förfärligt att bli avstängd på det sättet, säger Åsa Lindestam, ordförande PRO, till SvD.

Myndighet kritisk

Efter att 82-åringen, som beskrivs som digitalt kunnig men också drabbad av en demenssjukdom i tidigt stadium, stängts av har hon inte längre möjlighet att ta hand om sin ekonomi, menar anhöriga.

Även Finansinspektionen är kritisk. 

Det är jätteviktigt att bankerna gör individuella bedömningar av konsumenterna och inte stänger ett konto automatiskt och hänvisar till penningtvättslagen, säger Charlotte Fried som är enhetschef för betalanalys och policy på myndigheten, till samma tidning.

Hon understryker dessutom att konton inte ska begränsas mer än vad som är “absolut nödvändigt".

Polisen varnar

Det brott som 82-åringen utsattes för kallas för “vishing” och är ett fenomen som polisen återkommande varnar för.

Telefonbedrägeri eller vishing är när någon ringer eller sms:ar och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank, förklarar polisen.

– Bedragarna är skickliga, låter empatiska och står på sig vilket gör det svårt att stå emot. De kriminella utvecklar också sina tekniker löpande, vilket gör det viktigt att vara uppdaterad om riskerna kontinuerligt, varnar myndigheten.

LÄS MER: Polisen varnar – då ska du inte öppna Bank-ID

Svaret: måste följa lagen

Skandiabanken uppger att enskilda fall inte kan kommenteras och har därför inte bemött kritiken i det specifika ärendet. I ett svar framhåller banken dock att de är skyldiga att följa penningtvättslagen.

Banken framhåller också att det förs en dialog med PRO för att “förstå kunders behov och förbättra våra lösningar” och att man arbetar löpande med att utveckla skydd mot just bedrägerier.

– En bra grundregel är att banker ringer i princip aldrig proaktivt ut till kund oannonserat. Så om man inte har bett om man blir uppringd eller har bokat ett möte, då ringer inte banken, säger Arvid Krönmark, Skandiabankens vd.

LÄS MER: Polisen uppmanar allmänheten – “lägg på luren”

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen