Kvinna har förlorat livet – efter misstag av hemtjänsten

2025 04 27

En äldre kvinna har dött efter misstag från hemtjänsten.

Tragiska uppgifter kommer nu från Malmö.

En äldre kvinna i staden har förlorat livet i samband med att hemtjänsten gjort misstag under två kvällar på raken.

Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, rapporterar Sydsvenskan.

Äldre kvinna död

Kvinnan skulle enligt hemtjänstens schema bli uppringd den 19 och 20 februari.

Så kallad telefonservice – som finns till för att säkerställa att äldre med sjukdomar mår bra.

Under båda kvällarna missade dock hemtjänsten samtalen.

– Man har missat det. Tyvärr, ska man säga. Det är allvarligt, säger Johan Larsson, enhetschef på Malmö stads hemtjänst, till Sydsvenskan.

Fördes till sjukhus

Den 21 februari gjorde hemtjänsten till slut ett besök hos kvinnan – som då var i mycket dåligt skick.

Ambulans fick larmas till adressen och kvinnan fördes till sjukhus.

Dagen efter dog hon.

Larsson understryker att man ser mycket allvarligt på händelsen och att en utredning är igångsatt.

“Är oklart”

Malmö stad förklarar i ett pressmeddelande att kvinnan var “medvetandesänkt” – men redogör inte ytterligare för vilka slags problem hon hade.

De menar att det är “oklart om de uteblivna insatserna har påverkat händelseförloppet för vårdtagaren, men det kan inte heller uteslutas”.

– Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen ser mycket allvarligt på det inträffade och en utredning har påbörjats som får klargöra vad som hänt och vilka åtgärder som behöver vidtas, skriver Malmö stad.

– Händelsen bedöms som ett allvarligt missförhållande och anmäls därför till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Behöver mer pengar

Inspektionen för vård och omsorg har i övriga nyheter föreslagit höjda anslag för 2026–2028.

De menar att växande välfärdsbrottslighet, stärkt säkerhetsarbete och en fortsatt ansträngd situation i vården och omsorgen gör att IVO behöver växa med främst fler inspektörer och utredare.

– Den allvarliga och växande välfärdsbrottsligheten i vården och omsorgen ställer nya och allt tuffare krav på IVO:s tillståndsprövning och tillsyn.

Foto: Steven HWG

Text: Redaktionen


Nya inreseregler för utlandsresor – svenska favoriter på listan

2025 09 13

Flera populära resmål kräver nya digitala inreseformulär.

Snart kan resenärers semester sluta redan vid gaten om man inte har fyllt i rätt formulär.

Detta då flera länder har infört digitala dokument som måste fyllas i innan avresa för att kunna resa in i landet.

Bali kräver inresekort

Från och med den 1 oktober 2025 blir det obligatoriskt för alla resenärer att fylla i det digitala inreseformuläret All Indonesia Arrival Card som måste fyllas i online tre dygn före avresa, rapporterar Visas news.

Detta gäller samtliga internationella flygplatser, inklusive Jakarta, Bali och Surabaya.

Formuläret ersätter tidigare separata deklarationer för tull, hälsa och karantän.

Efter att ha skickat in formuläret får resande en QR-kod som ska visas i passkontrollen.

– Missar du detta kan du räkna med långa köer – eller i värsta fall att stanna på flygplatsen, meddelar All Indonesia sina resenärer.

Thailands nya regler

Även Thailand har ändrat sina regler med Thailand Digital Arrival Card, ett liknande digitalt formulär som måste fyllas i 72 timmar innan avresa.

Den gamla papperslappen som delades ut ombord är sedan tidigare i år historia.

– Syftet med Travel Declaration Card är att förenkla immigrationen vid ankomst och samtidigt samla data för statistik och säkerhet, uppger Thailand TDAC.

– Kom ihåg att ett Travel Declaration Card inte är samma sak som ett visum. Oavsett om du behöver visum för att resa till Thailand eller inte, kommer du alltid att behöva ett Travel Declaration Card, betonar de.

ETA obligatoriskt

Storbritannien kräver sedan april 2025 att alla, även EU-resenärer, ansöker om Electronic Travel Authorisation (ETA) som kopplas digitalt till passet.

Den är giltig i två år och missar du att ansöka kan resan stoppas redan vid incheckningen.

Se till att fylla i alla digitala formulär i tid och kontrollera att QR-koderna fungerar innan du lämnar landet.

Utöver dessa måste du fortfarande ha giltigt visum för Indonesien om det krävs.

Foto: Global Residence Index

Text: Redaktionen


Facebook delar ut pengar till användare – miljardbelopp

2025 09 13

Facebook-användare får pengar efter stor dataskandal.

Miljoner användare kan snart få utbetalningar från Meta efter en rättslig uppgörelse kopplad till Facebooks hantering av personuppgifter.

Facebook-användare med ett aktivt konto mellan 24 maj 2007 och 22 december 2022 kunde lämna in en ansökan, även om kontot senare tagits bort, uppger CNN.

Miljontals ansökningar

Nästan 29 miljoner ansökningar har skickats in och cirka 18 miljoner har godkänts enligt Meta.

– Vi tackar på förhand för ert tålamod under utbetalningsperioden, säger Meta i ett pressmeddelande riktat till sina användare.

Av de 725 miljoner amerikanska dollar som avsattes går cirka 540 miljoner av dessa till godkända anspråk.

Så fungerar utbetalningarna

Utbetalningen baseras på hur länge användaren har haft ett konto på Facebook.

Varje månad ett konto varit aktivt ges en “poäng” som avgör hur stor del av pengarna man får.

– Medlemmar som varit aktiva längre, och därmed kan ha mer värdefulla anspråk, får en större del av uppgörelsen, skriver Meta i ett juridiskt dokument.

Skandalens bakgrund

Cambridge Analytica-skandalen började uppmärksammas 2018 när det avslöjades att data från upp till 87 miljoner Facebook-användare hade samlats in utan deras medgivande.

Dataanalysföretaget Cambridge Analytica använde informationen för att bygga detaljerade profiler som sedan användes i bland annat politiska kampanjer.

Facebook kritiserades hårt för att ha tillåtit tredje part att få tillgång till användardata och för bristande kontroll över hur informationen användes.

Skandalen har lett till omfattande rättsprocesser, utredningar och slutligen en uppgörelse där Meta gått med på att betala ut belopp till berörda användare.

E-post för betalning

Godkända ansökningar meddelas via e-post upp till fyra dagar innan utbetalningen sker.

För de som är osäkra på statusen för sitt anspråk går det att kontakta uppgörelsens administratör på [email protected] med sitt ansöknings-ID.

Foto: B Jordan

Text: Redaktionen