Kundrusning till Rusta – “Det vältes kundkorgar och hyllor”

2024 11 20

Polis har larmats till en av många Rusta-butiker som har lockat till enormt intresse.

Det är sociala medier som har bidragit till en sanslös rusning till Rustabutiker.

Butikskedjan har märkt av ett enormt intresse för en av deras produkter som har trendat på bland annat Tiktok.

Det rör sig om ett stylingverktyg för håret som bland annat har lett till att polisiär närvaro har krävts vid en av butikerna.

Det rapporterar Ttela.

Används på flera sätt

Produkten i fråga är ett stylingverktyg för håret som bland annat torkar och lockar håret.

Det handlar om en produkt som liknar Dyson Airwrap som vanligtvis kostar 6 000 kronor.

Rusta säljer den liknande produkten för 1 000 kronor - men har nu börjat sälja den för halva priset.

Det har lett till stor uppståndelse.

– Det vältes kundkorgar och hyllor, och de stod och slet i en låda flera stycken, säger en person som stod i kön till Ttela.

“Sjukaste jag sett”

Skrikande personal, bråkande kunder och allmän oreda ledde till att polisen fick larmas till en butik i Trollhättan gällande “en kampanj som urartat”.

Medarbetare trycktes upp mot hyllor och diverse hatfulla kommentarer utbyttes mellan kunder.

Bråken och hetsen chockade såväl besökande kunder som personalen.

– Det var nog det sjukaste jag sett, som taget ur en film, fortsätter kvinnan som Ttela pratat med.

Tänk på detta

Det är som bekant rea-tider i många butiker och mängder av konsumenter ger sig ut för att fynda produkter.

Konsumentverket har riktat flera tips till kunder inför vad som kan vara en svårnavigerad tid.

– Försök att hålla koll på priser över tid och jämför med hjälp av prisjämförelseverktyg på nätet, framhåller Konsumentverket.

– Företag som visar att de sänkt priset på en vara på nätet är skyldiga att ange det lägsta priset som produkten haft de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Samma gäller om priset har sänkts gradvis. 

Undersök själv

Konsumentverket fortsätter.

– Kolla om du har rätt att ångra, lämna tillbaka eller byta det du köpt. Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det. 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

2025 02 07

Elnätsräkningen som kommer i början av februari “kommer att bli en chock” för många villakunder.

Det varnar solcellsföretaget Svea Solar för på torsdagsmorgonen.

Skälet är att flera elnätsföretag, däribland jätten Ellevio med över en miljon kunder, nu har lanserat en ny prismodell.

Det innebär att en större del av nätavgiften kommer att baseras på det som kallas hushållens effekttoppar – det vill säga de timmarna per månad som det används mest energi.

"Sannolikt dyrare"

Redan förra året presenterades effektavgiften, som ska införas för Sveriges hushåll senast 1 januari 2027.

Bakom beslutet står Energimarknadsinspektionen som kräver att bolagen då ska ha infört den nya modellen, som bland annat går ut på att kunder som använder flera elektriska apparater samtidigt kommer att behöva betala mer.

– Om det är en kund som har högre effekttoppar än andra liknande kunder, då är det sannolikt att det blir lite dyrare för den kunden, sade Tobias Malmström från branschorganisationen Energiföretagen till SR i somras.

LÄS MER: Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

Flera variabler påverkar räkningen

Den som ska rosta bröd, starta tvättmaskinen, ladda elbilen eller på annat sätt förbruka el behöver med andra ord ta hänsyn till flera variabler i elräkningen. 

Elförbrukning, abonnemangsavgift, överföringsavgift, elområde och effektavgift blir samtliga av betydelse för hur dyrt det kommer att bli.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

"Hushållen straffas"

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktat kritik mot den nya avgiften.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

LÄS MER: Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

Svea Solar understryker idag att det kommer att bli helt avgörande att kapa effekttopparna för att hålla energikostnaderna nere.

Det här gör caset för solceller, och inte minst solceller med batteri och energioptimering, urstarkt. Genom att producera egen el, lagra den och sprida ut den över dygnet, kan du sänka dina effekttoppar. Smarta tjänster, som att schemalägga elbilsladdning, innebär att en villakund kan spara tusenlappar, säger Mattias Ringqvist, vd på Svea Solar.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 02 06

Nya bluff-sms cirkulerar.

Den här gången är det American Express vars varumärke som har kapats.

Den som får ett meddelande från en avsändare som utger sig komma från American Express bör alltså vara försiktig - eftersom det kan röra sig om ett bluffmeddelande.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder ett exempel på meddelandena som cirkulerar:

– Din ansökan om Amex Gold-kort har godkänts. Kortet kommer att skickas till din angivna leveransadress. 

Därefter följer ett nummer som leder fram till en bedragare som vill försöka komma åt känsliga uppgifter för att luras på pengar.

Syftet för bedragarna är att på ett eller annat sätt få tag på det tilltänkta offret.

Det rör sig alltså om ett bluff-sms och den som får det gör rätt i att anmäla meddelandet och radera det därefter.

American Express varnar

American Express går ut med en varning via deras webbsida för att informera om saken.

– Vid phishing vill avsändaren exempelvis att du ska klicka på en länk, uppdatera ett lösenord eller ge ut annan känslig information, framhåller American Express.

– I själva verket är meddelandet oäkta; en kopia skapad endast för att lura dig till att fylla i personliga uppgifter såsom: inloggningsuppgifter, lösenord eller kortnummer.

Den som är säker på om det verkligen är American Express som tar kontakt uppmanas att kontakta kundservice.

Även Länsförsäkringar

Det är inte bara American Express vars varumärke som har kapats i dagarna.

Även Länsförsäkringar har gått ut med en varning.

– Viktigt meddelande! Se upp! Just nu skickas bluffmejl ut till kunder. Mejlen ser ut att komma från Länsförsäkringar. Klicka ej i mejlet, meddelar Länsförsäkringar.

“Var vaksam”

Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer som du hittar här på vår hemsida, understryker Länsförsäkringar.

– Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.

De uppmanar även till att aldrig använda BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post.

Foto: NordWood Themes

Text: Redaktionen