Kunder varnas för populärt köp: ”Kraftig ökning av antalet ärenden”

2025 01 13

Under 2023 höjdes kritiska röster mot marknaden för begagnade bilar.

En granskning från konsumenttidsskriften Råd & Rön visade att många svartlistade bilhandlare, som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, fortfarande kunde annonsera på köp- och säljsajten Blocket.

Efter avslöjandet lovade Blocket förbättring.

Men trots det har problemet ökat under 2024.

Det uppger Sveriges Konsumenter i en ny sammanställning. Enligt organisationen råkar allt fler svenskar ut för dåliga köp av begagnade bilar.

– Det är tvärtom fler som fått problem med köp av begagnade bilar. I den här kategorin ser vi en ökning på nio procent jämfört med förra året. Det är en stor besvikelse, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Bilar som borde körts till skroten säljs i stället på den begagnade marknaden, vilket skapar stora problem för konsumenter.

– Det är svårt att köpa begagnat just när det kommer till bilar, det ser vi år efter år, säger Christine Fransholm.

Många väljer att köpa begagnat

I dag väljer många svenskar att köpa begagnade bilar i stället för nya.

Enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden landade nyregistreringarna av personbilar 2024 på den lägsta nivån på tio år. 

Totalt registrerades 269 498 personbilar under 2024 – en minskning med 7 procent jämfört med 2023. 

– Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel, framhåller Mobility Sweden i ett uttalande.

Lista: Köpen svenskarna klagade mest på 2024

  1. Fordon, 21,5 % (begagnade bilar står för mer än hälften av ärendena, därefter reparation och underhåll)
  2. Boende, 16 % (hantverkstjänster dominerar stort)
  3. Telekom, 9 %, (telefoni, internet, tv-abonnemang/streaming)
  4. Hem och hushåll, 8 % (möbler, vitvaror och hushållsapparater)
  5. Kläder, skor och accessoarer, 5 %, (kläder står för mer än hälften av ärendena)
  6. Fritid och hobby, 5 % (många ärenden inom sport och fritid, som gymkort, men även biljetter och lotterier)
  7. Hemelektronik, 4,5 % (dator, ljud, bild, telefon)
  8. Energi och värme, 4 %
  9. Resa, 4 %
  10. Hälsa och skönhet, 3,5 % (hälsokost dominerar stort)

Källa: Sveriges Konsumenter

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen


Livsmedelsjätte bantar i Sverige – ”minskar med 95 procent”

2025 11 06

En livsmedelsjätte meddelar att handeln med Sverige ska bantas ner rejält.

Det handlar om det stora livsmedelsbolaget Nestlé.

Företaget kommer minska sin handel med träråvaror, som används för att förpacka livsmedel, från skogsbolag i norra Sverige.

– Under flera år har vi arbetat med att hantera risker när det gäller markanvändning, biologisk mångfald och ursprungsbefolkningars rättigheter i denna region, uppger Nestlé, i ett uttalande.

– Som ett resultat av detta arbete, och våra höga krav, har vi omprövat våra affärsrelationer med leverantörer som är inblandade i inköpskontroverser. Vi har beslutat att upphöra med inköp av färskfiber från leverantörer som är inblandade i kontroverser i norra Sverige.

Ett bolag listas

I uttalande nämns inga specifika svenska företag.

Men i en lista över leverantörer är svenska SCA, som är Europas största privata skogsägare, flaggad, rapporterar DN.

Skogsbolaget har länge fått kritik för sin påverkan på skog med höga naturvärden och på renbetesmarker.

Nestlé har också tidigare uttryckt att man vill se minskade inköpsvolymer från SCA:s pappersbruk.

LÄS OCKSÅ: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

SCA svarar

SCA svarar på kritiken.

– Vi bedömer att SCA uppfyller det namngivna bolagets policy för sourcing av råvara och har också nyligen med framgång passerat revision av skogsbruksstandarderna FSC och PEFC, uppger SCA:s presschef Robert Östholm, till DN.

– Företaget är inte kund hos oss, utan gör sina inköp via tredje part, och vi har inte för avsikt att kommentera andra företags beslut att välja bort inköp från en stor del av ett enskilt land.

Köper från många regioner

Nestlé köper in förpackningspapper från många regioner i världen.

Inköpen från norra Sverige utgör en relativt liten del av den totala volymen.

– 2024 var majoriteten av våra pappersleveranser, 64 procent, återvunnet material och endast 36 procent var nyfiber. 1,72 procent av den nyfiber vi köpte kom från norra Sverige, uppger Nestlé.

Och nedskärningen kommer att ske gradvis.

– Av operativa skäl kan detta inte ske över en natt. Vi har påbörjat implementeringen av en plan för att minska 95 procent av våra inköp av nyfiber från dessa leverantörer till mars 2026, uppger bolaget.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: F. Rasyid

Text: Redaktionen


Drönarlarm på svensk flygplats – flyg omdirigeras

2025 11 06

Ett larm om drönare har inkommit på Landvetters flygplats.

Flygtrafiken till och från flygplatsen har stoppats för tillfället och flygen har omdirigerats, bland annat till Köpenhamn.

– Jag kan bekräfta att drönare är observerade vid Landvetter. Det är just nu uppehåll i flygtrafiken, säger Björn Stavås på Luftfartsverket, rapporterar Aftonbladet.

Två flyg från München Frankfurt har omdirigerats till Köpenhamn.

En planerad flygning från Landvetter till München ställs in.

– Man stoppar trafiken och informerar de som är i luften om vad som har rapporterats, säger Björn Stavås.

Flygplatsen i Bryssel

I veckan fick flygtrafiken på Bryssels flygplats, vid ett par tillfällen, pausas på grund av larm om drönare.

Det var första gången som flygtrafiken på den flygplatsen har stoppats på grund av en drönare, men liknande incidenter har inträffat på andra håll i Europa.

Exempelvis tvingades flygplatserna i Köpenhamn, Oslo och Ålborg att stänga tillfälligt i september på grund av drönare.

Också Münchens flygplats var tvungen att avbryta verksamheten två gånger på 24 timmar i oktober.

Drönarna ökar

Misstänkta drönarobservationer vid svenska flygplatser ökar kraftigt, rapporterade SVT i oktober, med hänvisning till siffror från Transportstyrelsen.

Ökningen påverkar både stora och små flygplatser.

– Det finns ganska stora risker om en drönare skulle vara i vårt luftrum och vi har ett plan med passagerare som ska avgå. Då har vi en stor allvarlig risk, så det får inte hända, säger Norrköpings flygplats vd Jesper Low, till SVT.

Läs också: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Flera exempel

I slutet av september drabbades flygplatsen i Sundsvall.

Ett flygplan fick cirkulera ovanför flygplatsen i över 30 minuter.

Förra året fick Arlanda stänga i över en timme på grund av att drönare synts i området.

De senaste fem åren har antalet drönarincidenter vid svenska flygplatser mer än fördubblats, uppger SVT.

Förra året rapporterades hela 46 incidenter.

I år är antalet för de första sex månaderna hela 35 incidenter.

Men observationerna är ofta osäkra, då de kan ske i mörker och på långt avstånd.

– I många fall har det visat sig att det är vanliga flygplan. Man har sett helikoptrar, satelliter eller till och med stjärnor, säger Tansportstyrelsens sektionschef Jörgen, till kanalen.

Läs mer: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen