Kunder varnas för populära ICA-kampanjer
2025 10 30
Antalet multikampanjer – som "köp 2 betala för 1” – har skjutit i höjden hos svenska matbutiker.
Ica sticker ut i statistiken.
Hela 75 procent av erbjudandena hos landets Ica Nära- och Ica Kvantum-butiker är multikampanjer. Det uppger jämförelsesajtens Matpriskollens vd Ulf Mazur för Dagligvarunytt.
Han är mycket bekymrad över utvecklingen, som han menar har ”landat helt fel”.
– Det kan inte vara lagens mening att man ska förstöra för konsumenterna, säger Mazur till tidningen.
Varnar kunder
Ulf Mazur har tidigare varnat kunder för att hoppa på kampanjerna.
– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, har experten sagt.
”Jättebov i dramat”
Ulf Mazur har också kritiserat multikampanjer för att öka matsvinnet.
– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva.
– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.
LÄS MER: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort
Ica svarar
Enligt Mazur ökar kampanjformen på grund av de nya reglerna i prisinformationslagen, som fastslår att när priset sänks på en produkt ska det tidigare priset alltid anges. Det angivna priset ska dessutom vara det lägsta som varan haft under de senaste 30 dagarna.
För att runda de nya reglerna har matbutikerna ökat antalet multikampanjer, enligt Mazur.
Ica har dock en annan förklaring. Matjätten uppger att kampanjerna syftar till att möta kundernas behov.
– Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att köpa flera varor till ett bra multipris, och vi har både bra erbjudanden på singelpack för enmanshushållen och multierbjudanden för de större familjerna, framhåller Icas marknadsdirektör Fredrik Kullberg i en kommentar till Dagligvarunytt.
LÄS OCKSÅ: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels
Foto: Ica Gruppen
Text: Redaktionen

