Kunder strömmar till Elgiganten – folk köper samma sak

2025 06 08

Inför sommaren är det en särskild vara som står högst på önskelistan.

Efterfrågan är enorm.

Sedan förra året har försäljningen femdubblats. Enligt Elkjøp, elektronikkoncernen där Elgiganten ingår, har trycket aldrig varit större.

Alla tycks vilja köpa samma sak – en robotgräsklippare.

– Aldrig tidigare har efterfrågan på den nya generationen robotgräsklippare varit så hög som den är nu, säger Joachim Barth, företagets kommunikationsrådgivare, till DinSide.

– Vi såg förra året att vi kunde förvänta oss en försäljningsökning och har förberett lagerlokalerna och så att det ska finnas tillräckligt med robotgräsklippare år folket.

Flera butiker har rea

Att det är stort intresse för robotgräsklippare just nu är kanske inte så konstigt.

Säsongen har precis börjat och när regnet varvas med solsken växer gräset så att det knakar. För närvarande har flera butiker dessutom rea på robotarna, enligt Aftonbladets köpguide.

– Den stora fördelen med att ha en robotgräsklippare är att man sparar mycket tid, och vad kan var bättre än att få tid över till andra aktiviteter och mindre jobb i trädgården? Robotgräsklipparen ger dig ett perfekt klippresultat och en perfekt höjd på gräset, förklarar Elgiganten.

LÄS MER: Willys agerande väcker ilska – “blev ledsen och chockad”

Framför allt i grannlandet

Och kunderna tycks ha fallit för lockelsen hos kedjorna.

Enligt Elgigantenkoncernen beror det sannolikt på att ny och bättre teknik erbjuds till ett lägre pris än förr.

– Många vill lägga sin tid på att göra något annat än att klippa gräs, och det har blivit mycket enklare, säger Joachim Barth.

Även Power märker av det stora intresset. Framför allt är det norrmännen som vill utrusta trädgården i sommar.

– Efterfrågan på robotgräsklippare i Norge har ökat markant på senare tid, säger Danial Bhatti, försäljningschef på Power, till DinSide.

Den som vill göra som norrmännen gör dock bäst i att noga jämföra de olika egenskaperna i robotarna innan man bestämmer sig för vilken modell – och varifrån – som ska inhandlas.

Batterikapacitet, laddningstid, klipphöjd och om roboten klarar branta sluttningar bör beaktas när man väljer modell, säger Danial Bhatti.

LÄS MER: Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen


Använd inte mobilen på toaletten – forskare uppmanar alla

2025 09 04

En ny studie varnar för att använda mobiltelefonen under toalettbesök.

Toalettbesökare som scrollar på telefonen löper betydligt högre risk att drabbas av ett otrevligt fenomen. Studien, som publicerats av universitetssjukhuset Beth Israel Deaconess Medical Center, fastslår att den som använder mobilen under toalettbesök löper högre risk för hemorrojder.

–  Att använda telefonen på toaletten kopplas till 46 procent högre risk för att drabbas av hemorrojder, säger studiens huvudförfattare Trisha Pasricha i ett uttalande.

– Vi fortsätter att upptäcka nya sätt som mobiltelefonen påverkar vår hälsa. Hur och var vi använder den – exempelvis på toaletten – kan få oavsiktliga konsekvenser.

Rådet: ”Lämna mobilen”

Den ökade risken för hemorrojder kopplas till att personer som scrollar på mobilen ofta tillbringar betydligt längre tid på toaletten – 37 procent av mobilanvändarna spenderar minst fem minuter åt gången, jämfört med endast 7 procent bland icke-användare.

– Det är otroligt lätt att tappa tidsuppfattningen när vi scrollar på våra telefoner – populära appar är utformade för det ändamålet, säger Trisha Pasricha.

Forskaren uppmanar alla att lägga ifrån sig telefonen vid toalettbesök.

– Vi behöver fortsätta att studera detta. Men för att vara på den säkra sidan är det klokt att lämna mobilen utanför badrummet när man behöver gå på toaletten.

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs 

FAKTA: Så många använder telefonen på toaletten

- Bland studiens deltagare uppger 66 procent att de använder mobiltelefonen på toaletten

- Majoritet av de som använder telefonen tenderar att vara yngre än de som inte använder telefonen

-  Bland mobilanvändare är det vanligast att läsa nyheter och använda sociala medier under toalettbesöken

LÄS MER: Trumps besked – ”Putin kommer att fatta ett beslut” 

Foto: Point3D Commercial Imaging Ltd resp Edward

Text: Redaktionen


Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder

2025 09 04

En rapport från Circle K och Sifo visar att varannan serviceanställd har utsatts för aggressivt beteende från kunder.

Var femte serviceanställd uppger att de utsätts för hotfulla eller trakasserande situationer minst en gång i månaden.  

Nu har Circle K fått nog. Drivmedelskedjan kräver förändring.

– Den här rapporten ger en viktig och samtidigt smärtsam inblick i arbetsvardagen för många inom servicebranschen, en verklighet som många möter varje dag. Att så många utsätts för hot, trakasserier och respektlöst bemötande är inget vi ska vänja oss vid, det är otroligt oroväckande, säger Jeremy Knights, vd på Circle K. 

– Det är ett strukturellt problem som är servicebranschens gemensamma ansvar. Den här typen av beteenden hör inte hemma i någon arbetsmiljö, allra minst i en bransch som varje dag bär upp en så stor del av samhället.

Stor förändring

Ellinor Holm, som arbetar på en bensinmack i södra Stockholm, har noterat att kundernas bemötande har förändrats de senaste åren. Hon uppger att aggressivt beteende blir allt vanligare.

– Man blir mer ignorerad, de pratar i telefon och lyssnar inte på våra frågor. Det blir missförstånd vilket kan leda till att kunden blir sur, aggressiv eller går till personangrepp och det känns ju aldrig bra, säger Ellinor Holm till TV4.

LÄS MER: Småsparare varnas för globalfonder: ”Kan få se branta kursfall”

FAKTA: Tre insikter från undersökningen

- Mer än varannan, 55 procent, tror att hot och trakasserier är vanligare i deras bransch än i andra. 

- Det som upplevs som mest otrevliga beteenden av flest är när kunder ifrågasätter deras kompetens eller regler på ett respektlöst sätt (47 procent). Nästan lika många (45 procent) lyfter fram höjd röst eller aggressivitet som det mest otrevliga. 

- En stor majoritet, åtta av tio (77 procent), uppger att deras välmående påverkas negativt på något sätt av hur de bemöts i jobbet av kunder.

Källa: Circle K

LÄS MER: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen