Kryphål i lagen – folk får köra bil trots indraget körkort

2025 02 25

Ett kryphål i lagen gör att fortkörare och rattfyllerister slipper straff.

Under 2024 fattade Transportstyrelsen beslut om att återkalla 38 709 körkort, en ökning med 5,8 procent jämfört med 2023.

Men av de som blir av med sitt körkort kan tusentals köra vidare precis som vanligt. 

Detta på grund av ett kryphål i lagen, rapporterar Sveriges Radio.

"Låter astronomiskt"

Personerna slipper nämligen undan straffet genom att undvika delgivning.

Det innebär att de helt enkelt struntat i att ta emot beslutet om att körkortet återkallas – och ett sådant beslut börjar inte gälla förrän det har delgivits.

Hans Qvant, gruppchef på trafikpolisen i Halland, häpnar när han får höra hur många rattfyllerister och fortkörare som kör vidare på grund av “kryphålet”.

– Det låter ju astronomiskt. Jag trodde inte att det var så mycket, säger han till P4 Halland.

"Uppenbart farliga i trafiken"

Radiokanalens granskning har hittat uppemot 1 000 fall där folk som blivit av med körkortet vägrar ta emot beslutet om återkallelse. 

Det handlar om rattfyllerister och fortkörare, men även dementa och personer med allvarlig psykisk störning som kunnat köra på i flera år trots att deras körkort dragits in.

– Det är så pass många att det är ett problem för det kan vara folk som är uppenbart farliga i trafiken, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till radion.

Sticker ut i statistiken

Vanligaste skälet till att ett körkort återkallas är ett väsentligt trafikbrott, till exempel att man har kört för fort.

Förra året ökade den typen av återkallelser med 5,2 procent. Men det som sticker ut mest är att antalet återkallelser på grund av flera mindre trafikförseelser ökade från 1 703 till 1 873 vilket är högsta antalet i kategorin någonsin.

– Om en förare återkommande rapporteras för mindre trafikförseelser är det en signal om att man inte är beredd att rätta sig efter de regler som styr trafiken. Det kan ge oss tillräckliga skäl att agera, även om varje förseelse var för sig inte skulle motivera ett återkallande, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen.

Foto: M. Krahn

Text: Redaktionen


Vanligt föremål förbjuds i resväskan – gäller i hela Europa

2025 06 08

EU sätter ned foten gällande säkerheten ombord på flygplan.

Och det med besked.

I en ny skarp rekommendation utfärdad av EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA uppmanas samtliga flygbolag i Europa att skärpa säkerheten för passagerarna.

Framför allt pekas ett vanligt föremål ut som särskilt riskabelt: den så kallade powerbanken.

Framöver ska den typen av laddare därför enbart få medföras i handbagage. Dessutom ska powerbanks inte ens få användas under flygning på grund av brandrisken i litiumbatteriet.

– E-cigaretter och powerbanks ses som särskilt farliga. De är båda förbjudna i incheckat bagage, precis som reservbatterier. Att ladda e-cigaretter är strängt förbjudet. På grund av den risk de utgör bör powerbanks inte heller laddas eller användas för att ladda andra föremål under flygningen, framhåller EASA i ett uttalande.

"Tvekar inte"

EASAS:s besked kommer efter att flera incidenter med litiumbatterier ägt rum på kommersiella flygplan.

I början av året blev det sydkoreanska flygbolaget Air Busan dessutom först i världen med att förbjuda powerbanks även i handbagage efter att ett av deras flygplan drabbats av en våldsam brand strax före avgång.

Lågprisbolagen Ryanair och EasyJet har också övervägt ett sådant förbud.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt Dagbladet.

LÄS MER: Skarp kritik mot regel hos Ryanair – Experten: “Värsta jag hört”

Konfiskerade 20 000 stycken

Såväl Dagbladet som spanska Murcia beskriver EU:s senaste besked, som alltså gäller det bagage som checkas in på flygplatsen som ett nytt förbud.

– En av de mest betydande förändringarna är det fullständiga förbudet mot att placera portabla batterier, ofta kallade powerbanks, i incheckat bagage, skriver den spanska tidningen.

Många flygbolag har redan ett liknande förbud. Till exempel konfiskerade Norwegian 20 000 powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland flyttar bombplan

2025 06 08

Ryssland har börjat flytta på strategiska bombplan.

Den ukrainska attacken som slog ut flera ryska plan har uppmärksammats över hela världen.

Nu kommer uppgifter om att Ryssland har börjat flytta på flera av sina strategiska bombplan.

Detta för att undvika nya ukrainska attacker, rapporterar Kyiv Post.

Flyttar bombplan

Efter Ukrainas “Spiderweb”-drönarattacker mot ryska strategiska flygplan för en vecka sedan har Kreml börjat sprida ut sina strategiska bombplan TU-160 ”White Swans” bortom fara, så långt bort från Ukraina som möjligt – inklusive långt österut.

Det ukrainska OSINT-analysprojektet AviVector publicerade en satellitbild på X som visar ett ryskt Tupelov Tu-160 långdistansbombplan, tidigare stationerad på Belaya-flygfältet i Irkutsk-regionen, på asfalten vid Anadyr/Ugolny-flygbasen. 

Flygbasen ligger på Yakutiahalvön i Chukotka Autonomous Okrug – 6 750 kilometer från den ukrainska gränsen och 660 kilometer från Alaska.

Byggdes under Sovjettiden

Flygbasen Anadyr, även känd som Ugolny, byggdes under Sovjettiden som en bas för landets strategiska bombplan och spaningsflygplan som skulle övervaka USA:s militära aktiviteter i Alaska och Berings hav. 

Nu hoppas Ryssland att vissa bombplan kommer att vara säkrare där – långt från den ukrainska gränsen.

Läs mer: Ukrainas besked till omvärlden – “Är inte sant”

“Spiderweb”-attacken

Den 1 juni slog mer än 100 ukrainska drönare till mot flygbaser djupt inne i Ryssland, riktade mot långdistansbombplan med kärnvapenkapacitet.

Attacken slog ut flera ryska bombplan och hyllades stort av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Så utfördes attacken

Vasyl Maliuk, chef för Ukrainas säkerhetstjänst SBU, har förklarat att drönarna smugglades in i Ryssland i trähytter monterade på lastbilsflak och dolda under fjärrstyrda avtagbara tak.

Lastbilarna kördes sedan till platser nära flygbaser av förare som till synes var omedvetna om sin last; sedan avfyrades drönarna och riktades mot sina mål.

Det rapporterar BBC.

Foto: Зимин Василий Wikipedia

Text: Redaktionen