Kronfågels chef får sparken
2021 05 31
Skandalföretaget Kronfågel ägs av Scandi Standard och nu får vd:n kicken. Men det räcker sannolikt inte för att botgöra alla Kronfågels synder i allmänhetens ögon.
Koncernen Scandi Standard, som grundades 2013 men har rötter från 1950 och som är Nordens och Irlands ledande kycklingproducent med 3 000 anställda och som äger Kronfågel, sparkar nu sin egen vd.
– Jag vill tacka Leif Bergvall Hansen för hans viktiga bidrag till Scandi Standard de senaste åtta åren. Vi har kommit fram till att det är rätt läge för en förändring i syfte att tillföra ny energi och nya perspektiv till den fortsatta utvecklingen av Scandi Standard. Leif lämnar ett bolag som är robust och som har potential för fortsatt tillväxt och står på en stadig grund för långsiktig lönsamhet, säger Johan Bygge, styrelseordförande i ett pressmeddelande.
ANALYS
Att sparka vd:n är absolut inte tillräckligt för Kronfågel som gång efter gång brutit mot regelverket och behandlat kycklingar förfärligt illa, om man ska återfå konsumenternas förtroende enligt min bedömning. Kycklingar som skållas levande, kycklingar som kvävs till döds, smutsigt kött och smittoutbrott är bara några av alla hemskheter som ägt rum vid skandalbolaget Kronfågel de senaste åren och kommun efter kommun har sågat företagets dåliga beteende och sagt nej till att köpa in produkter från Kronfågel framöver.
Att sparka vd:n är dock långt ifrån tillräckligt. När det sker så här mycket vid ett företag så handlar det om omfattande problem som går mycket längre än en enskild person. Det behövs sannolikt en helt annan företagskultur och inställning än tidigare och man ser även hur styrelseordföranden uttrycker sig i pressmeddelandet.
– Vill tacka för viktiga bidrag
– Fortsatt tillväxt och långsiktig lönsamhet
Att istället berätta om hur svenska folket rasar mot Kronfågels hemska agerande och att man hädanefter lovar att göra allt för att upphöra med att skålla kycklingar levande är nog det minsta som krävs för att återfå förtroendet.
Att polera på ytan räcker inte utan det krävs betydligt större insatser än så för att allmänheten ska tro att företaget menar allvar.