Kronfågel i jätteskandal – ”Fruktansvärt”

2023 12 05

Kronfågel är i dag Sveriges marknadsledande aktör inom kycklingbranschen.

I över 50 år har företaget erbjudit produkter till svenska konsumenter.

Nu befinner sig kycklingjätten i blåsväder.

Den ideella organisationen Djurrättsalliansen har avslöjat hur företagets kycklingar behandlas.

Filmer visar hur kycklingar slungas omkring på rullband i en gigantisk maskin, kläms till döds och hanteras som livlösa ting.

Organisationen har även dokumenterat hur skadade och  sjuka kycklingar lämnas i backar där de äter på andra kycklingars inre organ. 

– Filmerna visar vad kycklingarna, som vi människor äter, tvingas genomlida sin första stund i livet. Vi hoppas att många känner precis som vi, att det är fel att utsätta kännande och tänkande individer för detta, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Ett av två kläckerier

Kläckeriet som Djurrättsalliansen har infiltrerat drivs av företaget  Swehatch AB.

På Swehatch två fabriker kläcks de 55 miljoner kycklingar som Kronfågel slaktar på ett år.

Kläckta kycklingar placeras i plastbackar.

De hälls sedan ut på ett rullband och åker igenom en sorteringsmaskin där de tomma äggskalen avlägsnas.

Längre bort på bandet sorterar fabrikens personal bort avvikande, sjuka, skadade och döda djur. De läggs ner i backar och gasas senare ihjäl, uppger Djurrättsalliansen.

Äter varandra

Enligt organisationens granskning lämnas flera av kycklingarna svårt sjuka och skadade i flera timmar. Något som är olagligt i Sverige.

– Levande kycklingar tvingades stå på döda och kycklingar åt av andras inälvor. Det var rutin att dessa djur blev liggande i timmar istället för att avlivas omgående. De måste lidit enormt och det var fruktansvärt att se, säger en anonym källa enligt Djurrättsalliansen.

Samma person uppger att det ”hör till vardagen” att många kycklingar går förlorade under deras första dag i livet.

– Det var en väldigt vårdslös hantering. När nykläckta kycklingar skulle sorteras och forslas genom maskinen var det djur som föll ner på golvet. Kycklingar blev ihjälklämda av backar på golvet och vi gick runt bland dem tills det skulle städas.  

Kronfågel svarar

Kronfågel har kommenterat filmklippen i granskningen.

– Jag reagerar kraftigt. Det blir emotionellt även för mig. Jag och alla våra medarbetare har ju djurvälfärd som första prioritet och högsta mål. Så det jag ser här är någonting som absolut inte följer våra rutiner. De som är riktigt svaga ska ju avlivas omedelbart och inte ligga tillsammans som vi ser på bilderna här, säger Kronfågels vd Fredrik Strømmen till TV4.

Han kopplar missförhållandena till ett tidigare produktionsstopp under 2023.

–  Då är allt fokus på att få igång produktionen igen. Då är det viktigt att rutinerna följs. Men här tror jag att det har gått så snabbt att vi inte har hängt med och kanske är det en medarbetare som inte lärts upp ordentligt av oss, som inte gjort som man ska och fåglarna hamnar då ihop och hanteras inte i enlighet med våra rutiner.

Text: Redaktionen


Nya regler när du ska besiktiga bilen – börjar gälla inom kort

2024 02 20

Inom bara ett par års tid är nya regler att vänta när du ska besiktiga bilen.

Alldeles för många bilar godkänns i besiktningen trots att det finns uppenbara brister i fordonen.

Det meddelar Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, i en ny rapport.

Specifikt pekar organisationen på att kraven är för låga och gränsvärdena för höga – vilket innebär att bilar släpps igenom trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp.

Bland EU:s sämsta

Samma rapport visar att Sverige för femte året i rad är ett av EU:s absolut sämsta länder när det gäller just miljökraven vid fordonsbesiktning.

Flera åtgärdsförslag initierade av Transportstyrelsen med syfte att skärpa miljökontrollen är därför nu på gång.

Myndigheten vill dock invänta EU:s nya besiktningspaket innan de träder i kraft, men enligt FBB krävs det förändring på en gång.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, säger Tord Fornander, ordförande i FBB.

Kan dröja till 2029

Även om EU:s besiktningspaket förväntas inom de närmsta åren kan det dröja till 2029 innan det är i hamn.

Av just den anledningen kräver branschorganisationen att Sverige agerar med framförhållning.

– Att Transportstyrelsen inte ens vill agera på sina egna förslag är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger Tord Fornander.

Fusk förväntas kriminaliseras

Ett förslag ligger dock på regeringens bord om att kriminalisera fusk med avgasrening.

Det är specifikt framtaget efter beräkningar om att manipulerad eller saknad avgasrening kommer att öka den svenska vägtrafikens utsläpp av kväveoxider med upp till 14 procent för tunga lastbilar.

För lätta dieselfordon bedöms utsläppen öka med så mycket som 150 procent om inget sker.

– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.

Saknar regler för elbilar

FBB uppmärksammar också att Sverige, till skillnad från många andra EU-länder, saknar ett särskilt regelverk för kontrollbesiktning av elbilar.

Till exempel kontrolleras inte komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddutrustning för eventuella fel.

– Regelverket måste självklart uppdateras i takt med den tekniska utvecklingen och att elfordon blir en allt större del av den svenska fordonsflottan. Avsaknaden av regler för elbilar handlar knappast om att frågan är komplex – förslagen finns och andra EU-länder har redan infört specifika kontroller.”, säger Tord Fornander. 

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

2024 02 20

Efter 25 år i branschen måste en uppskattad klädkedja kasta in handduken.

Kedjan började egentligen sin resa redan 1986 under det tillfälliga namnet Gunn’s Presentboutique, och efter en succéartad start på affärerna expanderade man till flera butiker 2005.

Framgångarna fortsatte och bolaget togs in i Interiörhuset i Väst AB, en av Sveriges ledande grossister inom present- och heminredningsbranschen.

Men nu är det slut på framgångssagan.

– Det är med stor sorg i hjärtat vi tyvärr måste meddela att vårt älskade familjeföretag har gått i konkurs, meddelar Interiörhuset.

Flera butiker i södra Sverige

Det innebär även att kedjan Dimoda, med fokus på främst kläder, heminredning och mode, också går i konkurs.

– Det är jättetråkigt, men vi har kämpat med ekonomin i fyra år och det här var sista utvägen, säger Andreas Karlsson, vd på Interiösthuset i Väst AB, till Partille Tidning.

Dimoda, som växt till en allt större aktör på Västkusten och i södra Sverige, har butiker på fem orter i landet: Göteborg, Partille, Ubbhult, Malmö och Kristianstad.

– Här kan du hitta både kläder från Mirelle Design, smycken, väskor och ett brett sortiment av inredningsprylar. Allt från dekorationsfigurer till handdukar, kuddar, plädar, möbler, ljus, lyktor, dofter och konstblommor, beskriver kedjan sig själv och sitt sortiment.

Allt reas ut: "Kraftigt rabatterat"

Samtliga butiker ingår i bolagets konkursansökan och fram till 10-11 mars reas nu alla varor ut i form av konkursutförsäljning.

– I butikerna är det full fart nu och vår förhoppning är att sälja ut så mycket som möjligt av bolagets varulager direkt till konsument. Personalen gör ett enastående arbete och det är god försäljning, eftersom det är kraftigt rabatterade priser och butikerna kommer att upphöra framöver, säger konkursförvaltaren Christian Andersch från Setterwalls advokatbyrå till Göteborgs-Posten.

30 personer sägs upp

Omkring 30 personer har förlorat jobbet som följd av konkursen.

Alla anställda har dock arbetsplikt fram till en månad efter att konkursen är ett faktum.

Dimoda har kämpat i uppförsbacke ända sedan pandemin och stora resurser lades  att försöka rusta upp e-handeln, men det räcker alltså inte.

– Tack för alla fina kunder genom åren, vi har älskat varje stund, beklagar Interiörhuset.

Foto: K. Piger

Text: Redaktionen