Kritiserad “mikrobil” släpps i Sverige – här är prislappen

2024 06 07

Den eldrivna minibilen “Microlino” är på väg ut på marknaden i Sverige.

Fordonet, som egentligen tillhör egentligen kategorin L7e och definieras som en fyrhjulig mc, får lov att köras med vanligt B-körkort. 

Satsningen spås “revolutionera framkomligheten” i städerna, skriver sajten Allt om elbil.

– Microlino är vårt bidrag till funktionella hållbarhetslösningar för urbana områden och vi är glada att tillsammans med Louwman Sverige nu kunna erbjuda Microlino till den svenska marknaden, säger Merlin och Oliver Outbuter, Mircolino AG:s grundare, i ett uttalande.

600 kilo

Leveransstart är beräknad till juni i Stockholm där man även kommer att erbjuda hemleveranser.

Modellen som lanseras i Sverige väger blott 600 kilo, drivs på el med en räckvidd på 22,8 mil och uppnår full laddning på fyra timmar. 

Maxhastigheten ska vara 90 kilometer i timmen, men det ska tas med en nypa salt enligt DN-reportern Mikael Stjerna som provkörde “bilen” redan för två år sedan.

– Ärligt talat kommer jag inte upp i denna svindlande hastighet, beklagar han för den egna tidningen.

Säkerheten kritiserad

Accelerationen anses dock vara kvick. Även styrningen får beröm.  

Däremot kritiseras storleken ur ett säkerhetsperspektiv.

– Eftersom den är definierad som en fyrhjulig motorcykel behövs ingen krockkudde och det kommer inte att utföras några krocktester, framhåller DN i sin recension.

Dessutom är Microlino inte heller särskilt billig. Priserna startar på 269 900 kronor.

Övertygade om succé

Företaget bakom Microlino och samarbetspartnern Louwman Sverige är dock övertygade om att en succé hägrar.

Vi ser fram emot att få se Microlino rulla fram på Stockholms gator och på svenska badorter i sommar. Vi garanterar att Microlino ger fler leenden per kilometer både i och utanför bilen än något annat fordon du har suttit i, säger Sandra Hilton som är märkesansvarig på Louwman Sverige, generalagent för Microlino i Sverige, enligt Allt om Elbil.

Planerar expandera

Enligt ett pressmeddelande från Mikrolino kommer fordonet inledningsvis att kunna bokas för provkörning i Stockholm med start 1 juni.

Längre fram är planen att expandera till flera av Sveriges större städer.

Foto: Microlino Mobility Systems AG resp Alexander-93

Text: Redaktionen


S-KRAVET: Säg ja – annars kan Sverige gå miste om “800 miljoner”

2025 07 16

Sverige har en “unik möjlighet” till att få in hundratals miljoner kronor.

Det anser Socialdemokraterna i Stockholm som syftar på att Sverige ansökt om att stå värd för damernas fotbolls-EM 2029.

Ett fotbolls-EM i Sverige skulle vara mycket mer än en sportfest – det skulle ge ett kraftfullt lyft för den lokala ekonomin. I Stockholm beräknas intäkterna landa på omkring 800 miljoner kronor om vi får arrangera EM här, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Kravet: säg ja

Enligt S riskerar dock Sverige att "missa chansen" och snuvas på arrangemanget. Socialdemokraterna menar att det beror på “regeringens ointresse” för frågan.

– Trots ett starkt svenskt engagemang för evenemanget har regeringen ännu inte utlovat något ekonomiskt stöd, framhäver partiet.

I Danmark, som skulle arrangera EM tillsammans med Sverige, har motsvarande 15 miljoner kronor redan låsts upp för saken. Ytterligare 40 miljoner kan följa.

Kräver tre saker

Nu kräver S i Stockholm att regeringen säger ja. 

Partiet vill se en nationell evenemangsfond med statliga medel, ett departement och en ansvarig minister för evenemangsfrågor och att huvudstaden ska betraktas som en “nationell resurs”.

Vi är redo att ta ansvar, men vi behöver ett statligt ekonomiskt stöd. Här måste regeringen måste kliva fram, säger Karin Wanngård.

Förbundet: "En milstolpe"

Regeringen eller dess ministrar har hittills inte bemött kritiken eller uttalat sig om Sveriges ansökan.

Socialdemokraternas argument är att turneringen skulle “innebära ett rejält lyft för turism, jobbskapande och lokal ekonomi”.

Tobias Tibell, t.f. generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, har kallat den preliminära ansökan för “en milstolpe”.

– Nu ska vi ta till oss av den utvärdering som följer från Uefa, och sedan fortsätta det gedigna arbetet tillsammans med DBU (Danmarks fotbollförbund, red. anm.) och våra värdstäder för att i augusti kunna lämna in en så slagkraftig slutversion av EM-ansökan som möjligt, sade han i mars.

Besked till vintern

Beslutet om vilket eller vilka länder som får arrangera EM fattas i december. Tilltänkta värdstäder i Sverige är Stockholm/Solna, Göteborg och Malmö.

Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1958 och EM 1992 samt VM för damer 1995 och U21-EM 2009.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen