Kritiserad “mikrobil” släpps i Sverige – här är prislappen

2024 06 07

Den eldrivna minibilen “Microlino” är på väg ut på marknaden i Sverige.

Fordonet, som egentligen tillhör egentligen kategorin L7e och definieras som en fyrhjulig mc, får lov att köras med vanligt B-körkort. 

Satsningen spås “revolutionera framkomligheten” i städerna, skriver sajten Allt om elbil.

– Microlino är vårt bidrag till funktionella hållbarhetslösningar för urbana områden och vi är glada att tillsammans med Louwman Sverige nu kunna erbjuda Microlino till den svenska marknaden, säger Merlin och Oliver Outbuter, Mircolino AG:s grundare, i ett uttalande.

600 kilo

Leveransstart är beräknad till juni i Stockholm där man även kommer att erbjuda hemleveranser.

Modellen som lanseras i Sverige väger blott 600 kilo, drivs på el med en räckvidd på 22,8 mil och uppnår full laddning på fyra timmar. 

Maxhastigheten ska vara 90 kilometer i timmen, men det ska tas med en nypa salt enligt DN-reportern Mikael Stjerna som provkörde “bilen” redan för två år sedan.

– Ärligt talat kommer jag inte upp i denna svindlande hastighet, beklagar han för den egna tidningen.

Säkerheten kritiserad

Accelerationen anses dock vara kvick. Även styrningen får beröm.  

Däremot kritiseras storleken ur ett säkerhetsperspektiv.

– Eftersom den är definierad som en fyrhjulig motorcykel behövs ingen krockkudde och det kommer inte att utföras några krocktester, framhåller DN i sin recension.

Dessutom är Microlino inte heller särskilt billig. Priserna startar på 269 900 kronor.

Övertygade om succé

Företaget bakom Microlino och samarbetspartnern Louwman Sverige är dock övertygade om att en succé hägrar.

Vi ser fram emot att få se Microlino rulla fram på Stockholms gator och på svenska badorter i sommar. Vi garanterar att Microlino ger fler leenden per kilometer både i och utanför bilen än något annat fordon du har suttit i, säger Sandra Hilton som är märkesansvarig på Louwman Sverige, generalagent för Microlino i Sverige, enligt Allt om Elbil.

Planerar expandera

Enligt ett pressmeddelande från Mikrolino kommer fordonet inledningsvis att kunna bokas för provkörning i Stockholm med start 1 juni.

Längre fram är planen att expandera till flera av Sveriges större städer.

Foto: Microlino Mobility Systems AG resp Alexander-93

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen