Kritiserad “mikrobil” släpps i Sverige – här är prislappen
2024 06 07
Den eldrivna minibilen “Microlino” är på väg ut på marknaden i Sverige.
Fordonet, som egentligen tillhör egentligen kategorin L7e och definieras som en fyrhjulig mc, får lov att köras med vanligt B-körkort.
Satsningen spås “revolutionera framkomligheten” i städerna, skriver sajten Allt om elbil.
– Microlino är vårt bidrag till funktionella hållbarhetslösningar för urbana områden och vi är glada att tillsammans med Louwman Sverige nu kunna erbjuda Microlino till den svenska marknaden, säger Merlin och Oliver Outbuter, Mircolino AG:s grundare, i ett uttalande.
600 kilo
Leveransstart är beräknad till juni i Stockholm där man även kommer att erbjuda hemleveranser.
Modellen som lanseras i Sverige väger blott 600 kilo, drivs på el med en räckvidd på 22,8 mil och uppnår full laddning på fyra timmar.
Maxhastigheten ska vara 90 kilometer i timmen, men det ska tas med en nypa salt enligt DN-reportern Mikael Stjerna som provkörde “bilen” redan för två år sedan.
– Ärligt talat kommer jag inte upp i denna svindlande hastighet, beklagar han för den egna tidningen.
Säkerheten kritiserad
Accelerationen anses dock vara kvick. Även styrningen får beröm.
Däremot kritiseras storleken ur ett säkerhetsperspektiv.
– Eftersom den är definierad som en fyrhjulig motorcykel behövs ingen krockkudde och det kommer inte att utföras några krocktester, framhåller DN i sin recension.
Dessutom är Microlino inte heller särskilt billig. Priserna startar på 269 900 kronor.
Övertygade om succé
Företaget bakom Microlino och samarbetspartnern Louwman Sverige är dock övertygade om att en succé hägrar.
– Vi ser fram emot att få se Microlino rulla fram på Stockholms gator och på svenska badorter i sommar. Vi garanterar att Microlino ger fler leenden per kilometer både i och utanför bilen än något annat fordon du har suttit i, säger Sandra Hilton som är märkesansvarig på Louwman Sverige, generalagent för Microlino i Sverige, enligt Allt om Elbil.
Planerar expandera
Enligt ett pressmeddelande från Mikrolino kommer fordonet inledningsvis att kunna bokas för provkörning i Stockholm med start 1 juni.
Längre fram är planen att expandera till flera av Sveriges större städer.
Foto: Microlino Mobility Systems AG resp Alexander-93
Text: Redaktionen