Kritik mot Centerns jobbpolitik

2021 05 13

Centerns politik för att skapa fler jobb till unga sågas av flera tunga aktörer.

I budgetsamarbetet med S-MP-L har Centern fått igenom sänkningar av arbetsgivaravgifterna för unga och till sommaren kommer ytterligare en tillfällig sänkning för de som anställer unga mellan 18-23 år. Men flera tunga bedömare ger tummen ned, bland annat Konjunkturinstitutet, Arbetsförmedlingen och Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

– Forskningen visar att en generell nedsättning av arbetsgivaravgifterna för unga är en dyr och inte särskilt träffsäker åtgärd. Det här handlar om gigantiska subventioner som inte kommer att påverka sysselsättningen för unga i stort, säger Maria Hemström Hemmingsson generaldirektör på IFAU till SR.  Centern står dock på sig.

– Det är akutläge. Ungdomsarbetslösheten är på mycket hög nivå, säger, säger C:s arbetsmarknadspolitiska talesperson Martin Ådahl till SR.

ANALYS

En del ungdomar har lätt för att skaffa sommarjobb och har mycket bra förutsättningar för att få jobb i framtiden. Samtidigt har andra ungdomar betydligt svårare med både problem i skolan och därefter svag förutsättning att få såväl sommarjobb som ett ordinarie jobb i framtiden.

Faktum är att gruppen med goda förutsättningar är större än gruppen med dåliga förutsättningar men Centerns stora satsningar på sänkta arbetsgivaravgifter riktar sig till båda grupperna. Därmed har Centerns åtgärder automatiskt låg träffsäkerhet och blir därför även ineffektiva och dyra när det gäller att specifikt nå fram enbart till den ungdomsgrupp som har störst behov.

Ändå har Centern fått igenom förslagen i förhandlingarna med S-MP-L. Det tyder inte bara på att C är starka i förhandlingarna utan även på att Sverige är i behov av en kraftsamling när det gäller nya förslag för att skapa jobb till unga.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet resp. Centern.

[yop_poll id="36"]

Kunder tömmer lagret på Ikea – alla vill köpa samma sak

2025 04 25

En av Ikeas mer omtalade kollektioner har gått åt som smör i solsken.

Slutsålt.

Så är fallet i större delen av Ikeas butiker i Sverige.

Den som vill köpa taklampor, bordslampor, golvlampor eller någon annan belysning från Ikeas Stockholmskollektion kommer att behöva vänta.

Lagerstatusen är nämligen noll för flera av produkterna i kategorin.

Även skåp och mattor från samma kollektion saknas i en stor del av varuhusen.

Firar jubileum

"Stockholm" tillhör några av Ikeas dyrare kollektioner. I år firar den dessutom 40 år. 

Det gjorde att Ikea i början av månaden lanserade det största tillskottet till kollektionen hittills, "Stockholm 2025", för att fira.

Syftet med Stockholm har alltid varit att visa att hög kvalitet inte behöver vara förknippat med ett högt pris, säger Karin Gustavsson, Creative Leader för Stockholm 2025, i ett uttalande.

Succé i Norge

Satsningen har gett eko även utanför Sveriges gränser.

Norska tidningen DinSide skriver att “flera av produkterna flög ur hyllorna och efter påskledigheten var det helt tomt på varor i många av varuhusen".

Men det finns ingen anledning till panik.

Produkterna som lanserats kommer att ingå i det permanenta sortimentet, försäkrar Stine Odland, kommunikationsrådgivare på Ikea.

– Lagerstatusen kommer att variera, men det kommer hela tiden påfyllning, säger hon till DinSide.

LÄS MER: Gekås Ullared går ut med varning till kunder

Största hittills

Ikea beskriver den senaste, och hittills största, upplagan av Ikea som “ett brett utbud av möbler textilier, belysning och accessoarer för hela hemmet”.

Vi har arbetat för att skapa en kompromisslös kollektion där varje produkt berättar en historia. Hantverket är kärnan och såväl traditionella tekniker som hantverksmetoder har resulterat i hållbara och vackra designföremål som står sig över tid, säger Karin Gustavsson.

Kollektionen började säljas den 10 april.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Nytt förbud för alla bilägare kan bli aktuellt – “vi har bestämt oss”

2025 04 25

Många svenskar tvättar bilen hemma på uppfarten eller gatan.

Det innebär att stora mängder skadliga ämnen rinner ut i mark, sjöar och hav, exempelvis oljerester, tungmetaller och andra kemikalier.

Nu växlar motståndet mot beteendet upp. Ett förbud behöver införas och frågan kommer nu att lyftas till agendan, meddelar organisationen Hållbar biltvätt.

– Vi har tidigare varit osäkra på om lagstiftning är rätt väg att gå, men har nu bestämt oss för att driva frågan, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt tillika vd för Organisationen Sveriges Servicestationer.

"Viljan i landet finns"

Robert Dimmlich pekar på en ny undersökning utförd av Norstat som visar att var femte svensk, 21 procent, vill göra det straffbart att tvätta bilen på gatan.

Nio av tio anser att böter är en rimlig påföljd.

– Idag finns det varken lagstiftning eller straff mot att tvätta bilen hemma, men vår undersökning visar att viljan finns ute i landet, säger Robert Dimmlich.

Majoriteten säger nej

Undersökningen visar dock att majoriteten, 53 procent, anser att det inte borde vara straffbart att tvätta bilen hemma. Av respondenterna har 26 procent ingen åsikt.

Ett starkare stöd i frågan finns emellertid i kommunerna. En rapport från samma organisation visade förra året att över 80 procent av Sveriges kommuner anser att det behövs lagstiftning mot att tvätta bilen på gatan.

Redan idag kan dock kommunernas respektive miljöförvaltning agera om det krävs.

– Det finns möjlighet för kommunerna att inom vissa geografiska områden som är särskilt känsliga, som exempelvis vattenskyddsområden, att föreskriva förbud mot fordonstvätt på gatan, framhåller Naturvårdsverket.

LÄS MER: Tung konkurs i bilbranschen – lägger ned efter 40 år

Omfattar privatpersoner

Enligt Villaägarnas riksförbund kan det handla om vite på tusentals kronor om kommunen väljer att ingripa för att efterleva lagen, som kräver att alla som bedriver en nedsmutsande verksamhet ska förebygga och motverka skador på miljön.

Lagen omfattar även privatpersoner.

– Det är olagligt att uppsåtligen förorena mark, vatten och luft och därför är det möjligt för miljönämnden att förbjuda enskilda bilägare att tvätta bilen på gatan, förklarar exempelvis Malmö stad.

Istället för att tvätta fordonet på gatan rekommenderas bilägare att åka till en biltvättsanläggning med oljeavskiljare och reningsverk.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen