Kristersson (M) och Åkesson (SD) drabbade av Putinextremister

2022 12 30

Moderaternas och Sverigedemokraternas partiledare utsätts för en systematisk kampanj av Putinextremister.

Det visar en kartläggning av kommentarer i sociala medier som genomförts från september till december.

Även Busch (KD) och Billström (M)

Det handlar om allt ifrån systematiska lögner till grova personangrepp och kampanjen riktas även mot själva partierna, M och SD.

Kampanjen består till betydande del av lögner och hets kring politiska sakfrågor och inte minst avseende socialpolitik, energipolitik och försvars- och säkerhetspolitik.

Men det handlar även om en mängd personangrepp som riktas mot partiledarna och andra höga företrädare i partierna, bland annat utrikesminister Tobias Billström och KD-ledaren Ebba Busch.

Angrep S och MP

Granskningen visar flera märkliga förhållanden.

En rad av de konton som ligger bakom kampanjen bytte inriktning i mitten av oktober – när det stod klart att M, KD och L bildade regering med stöd av SD.

Tidigare under valåret 2022 ägnade sig nämligen flera av de aktuella kontona åt att smutskasta och angripa Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Det handlar om kommentarer i kommentarsfälten på stora sidor på Facebook och Instagram, på ledande svenska medieföretags sidor och på partiernas egna sidor.

Kriget mot Ukraina

S och MP målades ut som farliga och extrema partier som vill förstöra Sverige.

Efter att Regeringen Andersson (S) förlorade valet vände sig samma konton mot Regeringen Kristersson (M) och hans regeringsunderlag KD, L och SD.

Särskilt drabbat är Moderaterna och SD.

Kontona inledde grov smutskastning och angrepp mot M och SD redan innan Tidöavtalet presenterades.

Flera av kontona är även mycket aktiva avseende Rysslands brutala anfallskrig mot Ukraina – och de står på Putinregimens sida.

Hyllar Putin

Kontona hävdade tidigare att prognoser om att Ryssland skulle anfalla Ukraina var påhittade, att Nato var ansvariga och att Ukrainas president Zelensky är en brottsling.

De hyllade Putin som en stark ledare och framhöll att han vet hur samhällets kriminella flyktingar ska hanteras.

Nu sprider kontona kommentarer om att Putin utgör en stabil motvikt till Nato, att vapenleveranserna till Ukraina är orsaken till kriget och att motståndet mot Ryssland är en judisk konspiration.

En hel del av kommentarerna är väldigt Natofientliga.

Exakt samma Putinextrema konton hetsade tidigare mot S och MP och nu hetsar de mot M och SD.

Granskningen genomfördes av MarcusOscarsson.se från 1 september till 15 december.

ANALYS

Det råder ingen tvekan om att kontonas syfte är att sprida osäkerhet och hat i Sverige.

Att döma av kontonas snabba omsvängning från S-hat till M-SD-hat – redan innan den nya regeringen kommit igång med sin politik – så är syftet att skapa allmänt politikerförakt bland svenska folket och att underminera demokratin.

Att samma konton även sprider kommentarer som hyllar Putin och den ryska regimen visar att det är extrema krafter i rörelse – Putinextremister.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet resp. SD

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen