KRIGSLÄGET: Så nära är Ryssland från att inta Kyiv

2022 02 24

Just nu pågår det intensiva strider vid ukrainska flygplatsen Gostomel, som är belägen nordväst om huvudstaden Kyiv.

Från flygplatsen till Kyiv är det endast 37 kilometer.

Presidenten: Flygplatsen har erövrats

Klockan 17 idag uppgav Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, att flygplatsen erövrats av ryska trupper. Han gav då order till Ukrainas militär om att omedelbart ta tillbaka området från fienden, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Intensiva strider pågår

Den ukrainska militären har bekräftat att de har inlett en artilleriattack mot ryska fallskärmsjägare som har landat nära flygplatsen i syfte att befästa kontrollen över den viktiga strategiska platsen, rapporterar BBC.

Flygplatsen, som är en betydande internationell frakthamn och även en militärbas, ligger en och en halv timmes bilresa från Kyiv.

Strategiskt viktigt

Flygplatsen utanför Kyiv är strategiskt viktig, då den skapar en möjlighet för Putinregimen att landsätta specialtrupper från luften, vilket enligt BBC:s rapporter nu verkar inträffa.

Striderna är närmast huvudstaden

De intensiva striderna vid flygplatsen anses vara de närmaste som ryska styrkor har kommit den ukrainska huvudstaden under den första dagen av invasionen, rapporterar BBC.

USA: Då kan Kyiv falla  

Ukrainas huvudstad kan vara i ryska händer om fyra dagar. Det uppger tre amerikanska nyhetskällor till tidningen Newsweek.

Enligt källorna är den ryska planen att omringa huvudstaden och vänta ut de ukrainska styrkorna. Om de inte kapitulerar kommer de att ”förgöras”.

Om Kyiv faller beräknas hela Ukraina att kapitulera inom en vecka, enligt källorna.

Finns risk inom bara några timmar

Men de senaste timmarnas utveckling har varit mycket negativa för Ukraina konstaterar Bloomberg News som talat med en senior underrättelseperson från Väst. Denne befarar att Kyiv kan falla i ryska händer redan om några timmar.

Kanske redan i kväll

Då Ukrainas flygvapen har eliminerats efter ryska bombanfall under dagen så kan Kyiv intas av ryska styrkor redan i kväll bedömer underrättelsekällan.

Dock kan andra delar av landet stå emot längre.

Foto: U. gun arkivbild,  Ukraine President Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 17

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen


Flera telefonsamtal i Sverige kommer förbjudas

2024 09 17

Inom kort kommer ett antal telefonsamtal i Sverige att förbjudas.

Detta eftersom Post- och telestyrelsen (PTS) har fattat beslut om nya regler för vilka samtal som svenska teleoperatörer ska stoppa.

Syftet med regeländringen är att minska risken för att folk utsätts för bluffsamtal från utlandet.

– Telefonbedrägerier är ett allvarligt samhällsproblem, säger Jesper Simons, chef för enheten för nummer och adressering.

"Kommer ge stor effekt"

Många av samtalen som myndigheten pekar ut kommer från utlandet, men maskeras som att de ser ut att ringas från ett svenskt nummer.

Det är bland annat dessa samtal som PTS hoppas komma åt – genom att teleoperatörerna helt enkelt ska stoppa samtalen från att komma fram.

– Vi förväntar oss att reglerna kommer att ge stor effekt och leda till att ännu fler bluffsamtal blockeras, säger Jesper Simons i ett pressmeddelande.

Blir allt vanligare

De skarpa reglerna ersätter det som tidigare enbart var en vägledning för operatörer och som publicerades av PTS förra året.

Tack vare den har redan flera samtal kunnat blockeras, men nu skärps alltså regelverket.

Det innebär i korthet att bluffsamtal från utlandet som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer förbjuds på så sätt att operatörer blockerar dem.

Samma sak ska gälla motsvarande samtal som ser ut att komma från svenska mobilnummer, förutsatt att det kontrollerats att numret inte används i utlandet.

I vissa fall ska operatörerna blockera nummerpresentationen istället för att stoppa själva samtalet.

– Telefonbedrägerier har blivit vanligare i Sverige. En stor del använder så kallad spoofing, vilket innebär att telefonnummer förfalskas och gör att det ser ut som att samtalet kommer från någon annan än det faktiskt gör, understryker Post- och telestyrelsen.

Utreder bluff-sms

Utöver samtalsförbuden utreder PTS parallellt frågan om bluff-sms.

Att det skickas textmeddelanden med förfalskade avsändarnamn, till exempel banker eller myndigheter, är en annan form av växande bedrägeri över telefon.

I nuläget saknar PTS effektiva verktyg för att reglera metoden, men utreder just nu om det går att agera mot problemet.

De nya samtalsreglerna för nummer i fasta nätet träder i kraft 4 november 2024. Motsvarande för mobilnummer börjar gälla 3 mars 2025.

Foto: B. Mars

Text: Redaktionen