Kräver förändring av Bank-ID – för vissa användare

2024 04 07

Det råder stor frustration över bedrägerierna mot pensionärer.

Under de senaste åren har det blivit ett återkommande tema.

Bedragare riktar in sig mot pensionärer och kommer över deras pengar med hjälp av Bank-ID.

Nu kräver debattörerna Anders Andersson och Sverker Olofsson att bankerna gör mer för att skydda pensionärerna.

Detta i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Kräver förändring

Bankernas insatser för att förhindra bedrägerierna räcker inte till, menar debattörerna.

Därför krävs en förändring av hur Bank-ID funkar.

– En pensionär som är orolig för att bli lurad skulle på egen begäran kunna ange att en swishbetalning alltid ska signeras med bank-ID av ytterligare en person, exempelvis ett barn, framhåller Andersson och Olofsson i SvD.

Stoppa eller fördröj

Samtidigt lyfts flera andra åtgärder fram i sammanhanget.

Bland annat förespråkas ett stopp av “onormala” transaktioner innan de genomförs.

– Med datahjälp borde det vara lätt att se när kundens transaktioner inte följer normalt beteende. Sådana transaktioner borde få vänta i avvaktan på kontakt med kunden.

Fördröjning av transaktioner är ett annat förslag, såväl som förtydligande av råden gällande bedrägerier.

Har varnat

Bank-ID har tidigare gått ut och varnat för bedrägerier.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig komma från Bank-ID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det.

Större problem

Bedrägerier är ett fortsatt stort problem som Bank-ID är mycket uppmärksamma på.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det. De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen