KRAFTIGT BÖRSRAS: Viktig uppmaning till alla småsparare

2024 08 05

Oroligheterna på börsen fortsätter under måndagen.

Efter att Tokyobörsens Nikkei-index stängde på minus 11 procent föll Stockholmsbörsen breda OMXS-index med 4,6 procent.

Samtliga bolag på OMXS30-listan backade på måndagsmorgonen.

Fastighetsbolaget SBB och molntjänstföretaget Sinch backar mest av alla med vardera 10 procent.

Även storbankerna redovisar röda siffror. SEB backar med 4,4 procent och Swedbank tappar 3,7 procent.

Enligt Lars Söderfjell, chef vid Ålandsbanken, finns det flera orsaker till nedgången: svaga konjunktursignaler, höga värderingar i framför allt USA och geopolitiska spänningarna i Mellanöstern.

– Det är en klassiker. Konjunkturdata överraskar negativt och till slut så blir det någon datapunkt för mycket, som sysselsättningsdata i fredags, säger han till Di.

Experterna eniga: Nedgången fortsätter

Trenden lär fortsätta kommande dagar, uppger Shoka Åhrman, sparekonom och strateg på Sveriges Privatanställdas Pensionskassa, SPP.

– Generellt lever vi i en tid med mycket politisk oro, både i hela världen men även Europa och det påverkar såklart den globala aktiemarknaden, säger hon till SVT Nyheter.

Uppmaning till småsparare

Trots raset uppmanas småsparare att behålla lugnet.

– Det finns mycket snabbfotade pengar där ute, där kapitalet rör sig mycket snabbare. För småsparare är det viktigt att ha is i magen, säger Maria Landerborn, sparekonom vid Danske Bank, till Aftonbladet.

– De allra flesta har sina pengar långsiktigt på börsen. Och har man det så ska man inte fatta beslut i panik, tillägger hon.

Börspsykologen Cristofer Andersson går ut med samma uppmaning.

– Jag skulle uppmana alla att inte utsätta sig för snabba och hastiga beslut, säger han till GP.

Andersson framhåller att börsen går i en cykel. Sex av åtta är generellt goda, enligt experten.

– I det långa loppet så kommer du att vara vinnare. Äger du även indexfonder eller breda fonder, så ta det lugnt. Bra bolag fortsätter att vara bra bolag. Det är fullt normalt att det blir skakigt ibland, säger han till tidningen.  

Foto: J. Zerdzicki

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2024 08 21

Under veckan kommer fler poliser att synas på vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell insatsvecka mellan 19 och 25 augusti.

Extra stort fokus kommer läggas på hastighetskontroller i tätbebyggda områden.

– Vi kommer att lägga extra fokus på hastighetskontroller i områden där det är många människor i rörelse, till exempel bostadsområden, stadskärnor och utanför skolor och förskolor. Nu när sommarlovet är slut för många barn borde det vara en angelägenhet för alla att de ska kunna röra sig tryggt till och från skolan.

Det säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, i ett uttalande.

”Skillnad mellan liv och död”

Hastighetsöverträdelser i tätbebyggda områden kan få ödesdigra konsekvenser, även vid platser där hastighetsbegränsningarna redan är relativt låga. 

Utanför skolor och andra platser där många personer rör sig är det vanligt med hastighetsbegränsningar på 30 km/h. Hastighetsbegränsningen gör det möjligt för bilister att hinna reagera i tid och sänka farten eller stanna bilen helt om det skulle behövas.

Hastighetsöverträdelser får stor påverkan på olycksrisken. Redan vid 50 km/h är stoppsträckan mer än dubbelt så lång.

– Vid en kollision med en oskyddad trafikant kan så lite som 10 km/h vara skillnad mellan liv och död, säger Ursula Edström.

– Att som fotgängare eller cyklist bli påkörd av ett fordon som framförs i 50 km/h kan jämföras med att falla från tredje våningen.

Fakta: Polisens insatsvecka i trafiken

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år. Syftet är att kraftsamla resurser och för att göra samstämmiga kontroller i hela EU. 

- Trafikveckan med fokus på hastighetskontroller i tätbebyggda områden pågår mellan 19–25 augusti.

- Under årets resterande insatsveckor ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik. Självklart arbetar polisen i trafiken alla andra veckor på året också.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Biljätte tvärvänder om elbilar

2024 08 22

Den amerikanska biltillverkaren Ford drar i nödbromsen.

Biljätten skruvar ned sin stora satsning på elbilar med omedelbar verkan.

Det rapporterar CNN med hänvisning till ett färskt pressutskick från Ford.

Enligt nyhetskanalen går biltillverkaren fram med två stora förändringar gällande elbilar.

För det första lägger Ford ner planerna på att lansera en elektrisk suv och en serie av nästa generations elektriska pickups. Fordonen kommer ersättas med hybridmodeller – det vill säga fordon som har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

För det andra meddelar Ford att endast 30 procent av bolagets årliga investeringar kommer att gå till elbilar.

– Det är en minskning med 10 procent, rapporterar CNN.

Förändringarna kommer kosta Ford uppemot 1,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 15 miljarder kronor.

Fortsätter tillverkningen

Ford kommer fortsätta att tillverka elbilar men i en långsammare takt.

En elektrisk van kommer lanseras 2026 följt av en elektrisk lastbil 2027.

– Som det näst största amerikanska elfordonsmärket har vi lärt oss vad kunderna värdesätter och vill ha, och vad som krävs för att matcha de bästa i världen. Vi har tagit fram en plan som ger våra kunder maximala valmöjligheter och som spelar till våra styrkor, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande.

– Vi är fast beslutna att skapa långsiktigt värde genom att bygga en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet.

Förhoppningen: Lägre batterikostnader

Fords nya elektriska lastbil, som når marknaden om cirka tre år, beskriver Jim Farley som ”banbrytande”.

Lastbilen kommer ha en kraftigt förbättrad räckvidd, enligt vd:n.

– Förbättringarna som vi planerar att göra för batteritillverkning kommer att bidra till att sänka kostnaderna. Ett prisvärt elfordon börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte är konkurrenskraftig på batterikostnaden är du inte konkurrenskraftig överhuvudtaget, säger Farley.  

Foto: H. Kundi

Text: Redaktionen