Kraftig kritik mot artikel om Ebba Busch (KD) – Pekas ut som personhat

2022 07 02

– Det får räcka med personfixerat hat nu.

Det anser KD-profilen Johan Ingerö som reagerar kraftigt mot en artikel i Svenska Dagbladet i dag.

Personfixerat hat

Artikeln som har rubriken ”Ebba Buschs Instagram ger ett oroande intryck” är under all kritik anser Johan Ingerö.

– Alltså, vilket bedrövligt skräp! Det får räcka med personfixerat hat nu, framhåller Johan Ingerö som är politisk sakkunnig och policyansvarig hos KD.

Artikeln är publicerad på SvD:s kultursida och handlar om Ebba Busch och hennes Instagramkonto.

Pekas ut som sexist-fantasier

Bland annat tar artikeln upp Ebba Busch utseende på hennes Instagrambilder.

– Ebba Busch ser nästan alltid stajlad ut i sitt Instagram-flöde. Fotona ser ut att vara tillverkade i studio med sminkörer, frisörer och professionella fotografer, framhåller SvD-artikeln.

Johan Ingerö (KD) reagerar starkt.

– Eh. Nästan alla bilder har tagits med någons mobilkamera. Studiofoton finns på alla partiledare. Men ingen sådan har åkt till en studio för att ta bilder till Insta, betonar han.

Ingerö påtalar att tidningen inte har kontaktat Ebba Busch eller partiet för att ta reda på hur det ligger till.

– SvD publicerar alltså vad som bara kan beskrivas som en gubbsjuk sexists fria fantasier, anser Johan Ingerö.

Sekulära kristna

SvD får även kritik för sina skrivningar om Kristdemokraterna och religiösa jämförelser.

– Hennes parti, Kristdemokraterna, en gång förankrat i pingströrelsen, riktar sig numera till ”sekulära kristna”, framhåller SvD-artikeln.

– Gör vi? Säger vem? Jag, som vill tro att jag har hyfsad insyn, säger att vi riktar oss till de som delar våra värderingar. Sen får de be till Marshmallow Man om de vill, understryker Johan Ingerö.

Klappar hennes rygg

SvD tar även upp Ebba Bushs relation med Ulf Kristersson kopplat till hennes Instagramkonto.

– Och med moderatledaren Ulf Kristersson, där det inte sällan förekommer en betonad kroppskontakt: som på filmklippet från riksdagen när han drar ut hennes stol och sedan klappar henne broderligt på ryggen.

– Detta ska visa att de trivs med varandra och står varandra politiskt nära, analyserar SvD.

Bara Ebba-hat

Johan Ingerö reagerar starkt på texten.

– En helt vanlig gest vänner emellan blir en ”initierad poäng” från någon gubbe som varken är initierad eller har en poäng. Och som är för lat för att ställa frågor inför sin egen artikel.

– Artikeln är formligen dränkt i sliskiga antydningar om tro, ”influencers” och annat skräp.

–Här finns noll journalistisk ambition. Inte en sakfråga. Bara Ebba-hat, framhåller Johan Ingerö (KD).

Del 1 i ny kulturserie

SvD-artikeln har flera kritiska formuleringar om KD-ledaren.

– Busch tycks inte kunna acceptera att en politiker inte är och inte ska vara detsamma som en influerare: det är till syvende och sist två separata roller eller yrken.

Johan Ingerö understryker att han egentligen inte vill framhäva SvD-artikeln genom att länka till den.

– Men jag känner mig nödd att ändå göra det, som pedagogiskt exempel på hur inga gränser gäller när det handlar om just Ebba, poängterar han på sin Facebooksida.

Artikelserie

Svenska Dagbladet skriver att  KD-texten är den första artikeln i SvD Kulturs nya artikelserie om hur partiledarna lanserar sig på Instagram.

SvD Kultur uppger att man har närstuderat partiledarnas konton.

Foto: Ebba Busch Instagram

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen