Kraftig förändring på bilmarknaden – från och med 2027

2024 03 09

Elbilar kommer inom några år vara billigare att tillverka än bensinbilar.

Trots att marknaden för elbilar i nuläget är skakig har det skett en ökning av fordonstypens förekomst över tid.

Från och med 2027 lär än fler elbilar rulla ute på vägarna.

Då kommer det nämligen vara billigare att tillverka elbilar än vad det är att tillverka bensinbilar

Det rapporterar Automotive News Europe.

Kommer falla

Det är ny produktionsteknik och lägre batterikostnader som ser ut att innebära att kostnaden för att tillverka elbilar kommer att falla.

En viktig aspekt i att få kostnaden att falla handlar om “gigacasting”, där stora partier gjuts ihop och används vid montering istället för flera och mindre delar.

Forskare vid konsultföretaget Gartner framhåller att gigacasting kan sänka kostnaden för karossen med ungefär 20 procent.

Tesla pekas ut

Bland företagen som har varit ledande i initiativ som får ner kostnaderna finns Tesla.

– Tesla och andra har tittat på tillverkning på ett radikalt nytt sätt, säger Pedro Pacheco vid Gartner.

Pacheco understryker även att världen går in i ett nytt skede där elbilar inte bara kan säljas utifrån miljöfördelar, utan även att det måste vara en kvalitativ produkt.

Behövs fler stationer

Utöver billigare produktionskostnader behövs även fler laddstolpar för att förbättra tillgängligheten för elbilsägare.

– För att nå Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU behöver klimatomställningen av transportsektorn påskyndas. Huvudinriktningen framåt är tydlig, vägtransporterna ska ställas om i huvudsak genom elektrifiering, framhåller regeringen via sin webbsida.

“Är avgörande”

Det bedöms vara av yttersta vikt att tillgängligheten ska vara tillräcklig.

– Att det finns tillgång till laddstationer med rätt effekt, vid rätt plats och till ett rimligt pris är avgörande för denna utveckling, fortsätter regeringen.

– Familjer och företag har tyngts av höga priser på bensin och diesel, men med en elektrifiering av transportsystemet i kombination med mer elproduktion läggs grunden för hållbara transporter till rimliga priser.

Foto: A. Stefanca resp Chuttersnap

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Nytt förbud på många arbetsplatser – två miljoner svenskar berörs

2024 10 31

Möjligheten att jobba hemifrån förbjuds nu i snabb takt.

Förändringen drivs på i många svenska företag i flera branscher.

Ett sådant förbud påverkar potentiellt två miljoner svenskar som under årets andra kvartal jobbade på distans.

Branschorganisationen Sveriges ingenjörer är kritisk. Ingenjörer är en av de yrkesgrupper där flest arbetar på distans, över 70 procent.

– En snabb och ogenomtänkt begränsning av distansarbetet kan få stora negativa konsekvenser. Ingen vinner på att backa in i framtiden, säger Johan Kreicbergs, chefsekonom på Sveriges Ingenjörer, i en kommentar.

Ser flera risker

Enligt organisationen har var fjärde fackklubb redan skärpt kraven på kontorsnärvaro under det senaste året.

Många företag som ännu inte agerat planerar att göra det inom kort.

Det visar Sveriges ingenjörers enkätundersökning som omfattar 476 fackklubbar och akademikerföreningar på arbetsplatser i hela Sverige.

– De företag som begränsar möjligheterna till distansarbete kommer få svårare att behålla sin nyckelpersonal, säger Johan Kreicbergs.

– Det finns också en risk för att den geografiska rörligheten på arbetsmarknaden minskar. Ökad kontorsnärvaro kommer också ha negativa konsekvenser för klimatet genom den ökade bilpendlingen.

"Allvarliga konsekvenser"

Sveriges ingenjörer pekar på att ett förbud mot att jobba hemifrån kan få “allvarliga konsekvenser”.

Man hänvisar bland annat till en studie från Stanfords universitet som visar att begränsningar i distansarbete inte leder till bättre lönsamhet för företagen.

Dessutom ser organisationen risker med försämrad arbetsmiljö, större personalomsättning, ökade utsläpp från bilpendling och utökad geografisk rörlighet.

– Det finns ingen tvekan om att distansarbete går att kombinera med en extrem innovationsförmåga. Vad som passar bäst att utföra på kontoret respektive på distans kan variera mellan företag, arbetsuppgifter och individer. Det är viktigt att vi gemensamt mellan individ, fack och arbetsgivare försöker mejsla ut lösningar som passar bäst på respektive företag, säger Johan Kreicbergs.

Foto: Magnet Me

Text: Redaktionen