Kraftig förändring på bilmarknaden – från och med 2027

2024 03 09

Elbilar kommer inom några år vara billigare att tillverka än bensinbilar.

Trots att marknaden för elbilar i nuläget är skakig har det skett en ökning av fordonstypens förekomst över tid.

Från och med 2027 lär än fler elbilar rulla ute på vägarna.

Då kommer det nämligen vara billigare att tillverka elbilar än vad det är att tillverka bensinbilar

Det rapporterar Automotive News Europe.

Kommer falla

Det är ny produktionsteknik och lägre batterikostnader som ser ut att innebära att kostnaden för att tillverka elbilar kommer att falla.

En viktig aspekt i att få kostnaden att falla handlar om “gigacasting”, där stora partier gjuts ihop och används vid montering istället för flera och mindre delar.

Forskare vid konsultföretaget Gartner framhåller att gigacasting kan sänka kostnaden för karossen med ungefär 20 procent.

Tesla pekas ut

Bland företagen som har varit ledande i initiativ som får ner kostnaderna finns Tesla.

– Tesla och andra har tittat på tillverkning på ett radikalt nytt sätt, säger Pedro Pacheco vid Gartner.

Pacheco understryker även att världen går in i ett nytt skede där elbilar inte bara kan säljas utifrån miljöfördelar, utan även att det måste vara en kvalitativ produkt.

Behövs fler stationer

Utöver billigare produktionskostnader behövs även fler laddstolpar för att förbättra tillgängligheten för elbilsägare.

– För att nå Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU behöver klimatomställningen av transportsektorn påskyndas. Huvudinriktningen framåt är tydlig, vägtransporterna ska ställas om i huvudsak genom elektrifiering, framhåller regeringen via sin webbsida.

“Är avgörande”

Det bedöms vara av yttersta vikt att tillgängligheten ska vara tillräcklig.

– Att det finns tillgång till laddstationer med rätt effekt, vid rätt plats och till ett rimligt pris är avgörande för denna utveckling, fortsätter regeringen.

– Familjer och företag har tyngts av höga priser på bensin och diesel, men med en elektrifiering av transportsystemet i kombination med mer elproduktion läggs grunden för hållbara transporter till rimliga priser.

Foto: A. Stefanca resp Chuttersnap

Text: Redaktionen


Ny butik öppnar – men alla får inte handla där

2025 05 25

En ny klädbutik öppnar i Göteborg – men bara för folk med en viss inkomst.

I Rannebergen i de nordöstra delarna av Göteborg öppnar nu en ny klädbutik.

Butiken säljer kläder från märken som Didrikson, Nudie och Maxomorra – men alla får inte handla där.

Köp i butiken kräver medlemskap – och medlemskap är bara till för personer som har en viss inkomst.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Tydlig målgrupp

Butiken KlädRätt finns för medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet och deras primära målgrupp är barnhushåll i ekonomisk utsatthet.

– Men alla som uppfyller kriterierna för medlemskap är välkomna att handla hos oss, framgår via butikens webbsida.

Den vars inkomst är lägre än 14 100 kr i månaden efter skatt kan bli medlem.

Aldrig mer än en tredjedel

Priset på kläderna varierar men ett plagg kostar aldrig mer än en tredjedel av Konsumentverkets snittpris för normala kostnader för kläder och skor. 

På vissa plagg kan det förekomma små defekter, “men alla plagg som säljs är nya och användbara”. 

– Vårt mål är att ha ett brett och varierat utbud, men eftersom kläderna har donerats till oss kan sortimentet se olika ut från dag till dag.  

Ökar i Sverige

I Sverige levde 6 procent av befolkningen i materiell och social fattigdom under 2023. 

Det motsvarar drygt en halv miljon personer. 

Andelen som är den näst lägsta i hela EU har ökat med 2 procentenheter mellan 2021 och 2023.

Av de indikatorer som mäter materiell och social fattigdom är det vanligast i Sverige att inte ha råd att betala en större oförutsedd utgift.

Det konstaterade Statistiska centralbyrån i en rapport från slutet av 2024.

Så ser det ut i EU

EU-landet med lägst andel i materiell och social fattigdom är Slovenien, 5 procent av befolkningen. 

Högst är andelen i Rumänien, Bulgarien och Grekland, cirka en tredjedel av befolkningen. 

– Jämfört med 2021 har andelen i dessa tre länder minskat något, dock har den ökat i de flesta andra EU-länder, förklarar Statistiska centralbyrån i rapporten.

– Den största procentuella ökningen av materiell och social fattigdom skedde i Finland och Österrike.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen