Kraftigt förändrat köpbeteende bland konsumenter – 85 procent gör samma sak
2024 04 03
Svenska konsumenter har förändrat sitt köpbeteende.
Det visar en ny undersökning från Svensk Handel.
Enligt arbetsgivarorganisationen är det i synnerhet en förändring som sticker ut: Svenska konsumenter vallfärdar till second hand-butiker.
Den totala omsättningen för segmentet uppgick i februari till hela 1,7 miljarder. En kraftig ökning jämfört med föregående månad. Då uppgick omsättningen till 1,1 miljarder.
Därmed ökade second hand-försäljningen med hela 600 miljoner under årets andra månad.
Och försäljningen lär fortsätta uppåt.
Det menar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
– Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, säger hon i ett uttalande.
Ökar i alla åldrar
Uppgången för second hand-försäljningen syns i alla åldersgrupper.
Svensk Handels nyligen publicerade Hållbarhetsundersökning visar att 85 procent av konsumenterna upp till 49 år handlar second hand. Motsvarande siffra för de som är 50 år eller äldre uppgår till 61 procent.
Ställer krav på regeringen
Organisationen flaggar dock för att det fortfarande finns hinder som gör att handlare avstår från att utöka sortiment med second hand-varor.
Svensk Handel pekar i synnerhet på att second hand-butiker måste lägga på full moms (25 procent) på varor – trots att produkterna redan blivit momsdebiterade vid ett tillfälle.
– Vi tycker att det är olyckligt att second hand kommer i andra hand från regeringens håll. Det är tydligt att second hand, om rätt möjligheter ges, har möjlighet att ta ännu mer plats inom handeln.
– Det finns fortsatt stora marknadsandelar att hämta för såväl små som stora företag. Men för att så ska ske krävs gynnsamma förutsättningar. Att dubbelbeskatta begagnade varor är ett hinder i omställningen till en mer cirkulär handel, säger Maria Mikkonen.
Foto: A. Beliaikin
Text: Redaktionen