Kraftig brand i lägenhet – “Något gick fel när den laddades”

2024 08 03

Det har brunnit i en lägenhet på lördagen.

Tidigt på lördagen bröt en kraftig brand ut i Nyköping.

Det var i området Harg som det började brinna i en lägenhet.

– Polis och räddningstjänst larmades till Harg i Nyköping med anledning av en explosion och fullt utvecklad brand i ett flerfamiljshus, förklarar polisen.

Personen som befann sig i lägenheten fördes till sjukhus, men det ska inte ha rört sig om några allvarliga skador.

“Kraftig smäll”

Polisens presstalesperson Johnny Gustavsson förklarar.

– Vad jag förstår ska det vara en kraftig brand i lägenheten efter att lägenhetsinnehavaren vaknade av en kraftig smäll, säger han till SVT.

“Något gick fel”

Polisen har upprättat misstankar om att en elsparkcykel som har stått på laddning orsakade branden.

– Någonting verkar ha blivit fel när den var under laddning. Vi kommer att utreda vad som har inträffat och se om det blir någon brottsmisstanke, säger Gustavsson vidare.

Finns risker

Brandskyddsföreningen framhåller att det alltid finns risker kopplade till produkter med batterier.

– Från mobiltelefoner, hoverboards och övervakningskameror till skruvdragare, sågar och gräsklippare, menar föreningen.

– Allt fler produkter i vår vardag drivs av litiumjonbatterier vilket innebär nya brandrisker, såväl i bostäder som hos företag som säljer eller använder produkterna.

Råder diskussioner

Vidare meddelar Brandskyddsföreningen att det råder diskussioner i branschen.

– Både inom räddningstjänsten, hos allmänheten och på företag som hanterar litiumjonbatterier finns det diskussioner och funderingar kring hur farliga dessa batterier egentligen är, om de brinner oftare än andra batterier och hur man bäst släcker bränderna, säger Anders From, brandingenjör på Storstockholms brandförsvar.

– Det vi kan konstatera är att risken för bränder i litiumjonbatterier är liten, men att konsekvenserna kan bli väldigt stora när det väl händer. Därför är det viktigt att öka kunskapen om vilka risker som finns med litiumjonbatterier, samt hur man hanterar och laddar dem på ett så säkert sätt som möjligt.

Foto: A. Wilson

Text: Redaktionen


JUST NU: Sänkta kostnader för alla över 67 år

2025 08 13

Tandvården ska nu bli billigare för alla över 67 år.

Det beskedet kommer regeringen med på onsdagsförmiddagen.

Vid en pressträff presenterar Tidöpartierna en lagrådsremiss som innebär att det ska bli billigare för äldre att gå till tandläkaren, rapporterar Expressen.

“Största på 20 år”

Regeringen uppger att det ofta är äldre personer som är i störst behov av tandvård.

Därför förstärks högkostnadsskyddet för tandvård.

Skyddet ska träda i kraft den första januari 2026.

– Det är nästa steg i den största tandvårdsreformen på över 20 år, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) enligt tidningen.

Så funkar det

Planen är att införa ett nytt stöd, och samtidigt höja det särskilda tandvårdsbidraget.

– Om jag ska nämna ett exempel, så låt oss säga att referenspriset för att laga ett hål i en tand fastställs till 1 200 kronor så innebär det att patienten endast betalar 120 kronor, förklarar Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förhoppningen är att färre äldre ska avstå från tandvård på grund av priserna.

Det gäller

För tandvård betalar man som patient själv en stor del av kostnaden.

Barn och ungdomar har rätt till tandvård utan att behöva betala. 

Det gäller till och med sista december det år de fyller 19 år. 

Då ingår i stort sett alla undersökningar och behandlingar och det spelar ingen roll om man går till en privat tandläkare eller till Folktandvården.

Det finns i dag

I dagsläget finns det enligt 1177 tre olika typer av stöd för tandvård.

- Det allmänna tandvårdsbidraget innebär att du får ett tandvårdsbidrag på 300 eller 600 kronor per år beroende på hur gammal du är. Du får bidraget den första juli varje år.

- Ett särskilt tandvårdsbidrag kan du få om du har en sjukdom som påverkar tänderna. Bidrag är på 600 kronor per halvår och kan användas till förebyggande tandvård.

- Högkostnadsskydd för tandvård börjar gälla när de så kallade referenspriserna för tandvård överstiger 3 000 kronor inom ett år. Du får då avdrag för åtgärder som kostar mer än 3 000 kronor.

Foto: Format arw

Text: Redaktionen


Ny tung konkurs i bilbranschen

2025 08 13

En av de största bilhandlarna i Tyskland dukar under.

Krisen fortsätter i bilbranschen.

Allt från bilhandlare och återförsäljare till större märken har enorma problem.

Synnerligen påtaglig är krisen i Tyskland – och nu kommer besked om att en av landets största bilhandlare dukar under, rapporterar tyska Auto Motor und Sport.

Går i konkurs

Det är giganten Matthes som tvingas tacka för sig.

Företaget, som i årtionden har marknadsfört sig med sloganen ”Matthes hat es” (Matthes har det), anses med en fordonspark på senast cirka 32 000 bilar vara en av de största återförsäljarna i landet.

Förutom huvudkontoret i Köln drev verkställande direktören Matthias Matthes en mindre filial i Berlin. 

Trots pågående reklam har verksamheten nu upphört. 

Orsakerna till konkursen har hittills inte offentliggjorts, och det finns heller inga uppgifter om omsättningssiffror eller andra specifika siffror.

Ökar i landet

Tingsrätten i Köln har nu inlett konkursförfarandet mot bilhandlaren och har utsett advokat Mike Westkamp från advokatbyrån Görg i Köln till konkursförvaltare. 

Ledningen hade redan lämnat in ansökan den 18 juli.

Bolaget sålde bilar från bland annat Kia, Hyundai och Suzuki.

Matthes-konkursen sker i samband med en markant ökning av antalet konkurser i Tyskland. 

Enligt uppgifter från det federala statistikkontoret var antalet nya konkurser i juli 19,2 procent högre än samma månad föregående år. 

Pekar uppåt

Samtidigt har nya siffror släppts som visar hur det ser ut på marknaden i Sverige.

Totalt registrerades 17 684 nya personbilar i juli vilket är en ökning med 8 procent jämfört med samma månad förra året. 

Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider.

Kommenterar tullarna

Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden som har släppt rapporten, kommenterar hur det ser ut gällande tullarna.

– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade, säger han.

– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden.

Arkivfoto: I. Cajina

Text: Redaktionen