Köttskandal i Sverige – Livsmedelsverket: “Det är inte okej”

2024 06 03

Ett köttföretag i norra Sverige har hamnat i blåsväder efter att Livsmedelsverket påtalat flera allvarliga brister.

Företaget i fråga, Lapplands Viltprodukter i Vilhelmina, säljer enligt den egna hemsidan bland annat sina produkter i två Coopbutiker.

Men nu är Lapplandsvilt under Livsmedelsverkets radar efter att myndigheten bland annat upptäckt att företaget vid ett tidigare tillfälle använt flera år gammalt kött som man gett nya datum, rapporterar P4 Västerbotten.     

Livsmedelsverket: Omdömeslöst   

Det var i samband med en kontroll i mars som bristerna uppdagades.   

Problemen var flera. Till exempel påtalade Livsmedelsverket att björnkött från 2017 använts vid korvtillverkning 2023.

Helt omdömeslöst, enligt myndigheten.   

– Det är allvarligt det vi har sett och vi förväntar oss att företaget vidtar åtgärder, säger Livsmedelsverkets enhetschef Tobias Krantz till radion.

Förbjöd all försäljning     

Bristerna var så allvarliga att företaget tillfälligt till och med förbjöds att sälja livsmedel överhuvudtaget. 

Över 500 kilo kött har behövts slängas sedan Livsmedelsverket satte ned foten.

Förutom att gammalt kött har återanvänts med nytt datum hittade myndigheten även renar som inte slaktats på rätt sätt. Dessutom saknade Lapplandsvilt flera tillstånd.

– Det är inte okej att ett företag hanterar kött från djur eller andra livsmedel och säljer det utan att vara godkänd, både ur lagstiftningsperspektiv men också för konsumenter och hälsan att folk inte ska bli sjuka, säger Tobias Krantz.

Företaget: Vi följer reglerna

Lapplands viltföretag har svarat på anklagelserna.

Enligt dess talesperson Andreas Lidström gjordes korven som ett test och var aldrig tänkt att säljas. Han säger att Livsmedelsverket har gått fram burdust i sina bedömningar.

– Det finns regler som ska följas, och det gör vi, men det som varit okej innan och som helt blir pang bom stopp, det är det man tycker blir lite konstigt, säger Andreas Lidström till radiokanalen.

– Det är ju väldigt snåriga, hårda regler för att hålla igång en småskalig förädling, säger han

Samiskt företag

Lapplandsvilt är ett samiskt företag som tillverkar produkter från främst älg, ren, fisk, fågel och bär.

Enligt företagets hemsida jobbar man även med catering och matarrangemang till fester, bröllop, begravningar och företagskonferenser.

Arkivfoto: J. Ignacio Pompe

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen