KONSUMENTVERKET: Kunder blir vilseledda av glasögonjätte
2024 05 21
Konsumentverket går nu hårt åt glasögonjätten Synsam.
Under en tid har kunder känt sig lurade av Synsam.
Det är glasögonjättens abonnemangstjänst “Lifestyle” som är anledningen till att flera anmälningar har kommit in från arga kunder.
Konsumentverket riktar nu kritik mot Synsam och understryker att det finns en risk för att kunder inte förstår hur abonnemanget fungerar.
Det rapporterar Dagens Nyheter.
Så fungerar tjänsten
Tjänsten går ut på att kunden får betala en avgift varje månad under två års tid för att hyra ett par glasögon.
När abonnemangstiden går ut får kunden besluta om att köpa loss glasögonen eller lämna tillbaka dem.
– Det ena problemet är att flera konsumenter inte förstått att de har hyrt glasögonen under abonnemangstiden, utan trott att de gjort någon form av delbetalning. Det andra problemet är att konsumenter inte förstått att byte av glasögon under abonnemangstiden innebär en förlängd bindningstid på abonnemanget, säger Konsumentverkets jurist Mikaela Lundqvist till DN.
Är vilseledande
Konsumentverket framhåller att det handlar om otillräcklig information, vilket gör att kunderna inte förstår hur upplägget fungerar.
Därmed tydliggör myndigheten att det hela är vilseledande, och att Synsam måste införa åtgärder för att bättre informera kunder om hur saker fungerar.
“Missförstånd uppstår”
Synsam svarar på kritiken med att de “tar allvarligt på det”, och att man alltid vill arbeta nära kunden.
– Tyvärr uppstår det någon gång emellanåt missförstånd och vi vill alltid lösa det direkt med kunden, meddelar kommunikationschef Jenny Fridh till TV4.
Bör anmälas
Konsumentverket meddelar att kunder som upptäcker oegentligheter hos företag alltid kan anmäla det om det finns tillräcklig grund.
– Konsumentverket granskar varor, tjänster och företag. Om du som konsument upptäcker att ett företag har gjort fel eller ser en risk med en vara eller tjänst kan du anmäla det till oss. Tillsammans ser vi till att företag följer lagarna.
Foto: J. Bailey
Text: Redaktionen