KONSUMENTVERKET: Kunder blir vilseledda av glasögonjätte

2024 05 21

Konsumentverket går nu hårt åt glasögonjätten Synsam.

Under en tid har kunder känt sig lurade av Synsam.

Det är glasögonjättens abonnemangstjänst “Lifestyle” som är anledningen till att flera anmälningar har kommit in från arga kunder.

Konsumentverket riktar nu kritik mot Synsam och understryker att det finns en risk för att kunder inte förstår hur abonnemanget fungerar.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

Så fungerar tjänsten

Tjänsten går ut på att kunden får betala en avgift varje månad under två års tid för att hyra ett par glasögon.

När abonnemangstiden går ut får kunden besluta om att köpa loss glasögonen eller lämna tillbaka dem.

– Det ena problemet är att flera konsumenter inte förstått att de har hyrt glasögonen under abonnemangstiden, utan trott att de gjort någon form av delbetalning. Det andra problemet är att konsumenter inte förstått att byte av glasögon under abonnemangstiden innebär en förlängd bindningstid på abonnemanget, säger Konsumentverkets jurist Mikaela Lundqvist till DN.

Är vilseledande

Konsumentverket framhåller att det handlar om otillräcklig information, vilket gör att kunderna inte förstår hur upplägget fungerar.

Därmed tydliggör myndigheten att det hela är vilseledande, och att Synsam måste införa åtgärder för att bättre informera kunder om hur saker fungerar.

“Missförstånd uppstår”

Synsam svarar på kritiken med att de “tar allvarligt på det”, och att man alltid vill arbeta nära kunden.

– Tyvärr uppstår det någon gång emellanåt missförstånd och vi vill alltid lösa det direkt med kunden, meddelar kommunikationschef Jenny Fridh till TV4.

Bör anmälas

Konsumentverket meddelar att kunder som upptäcker oegentligheter hos företag alltid kan anmäla det om det finns tillräcklig grund.

– Konsumentverket granskar varor, tjänster och företag. Om du som konsument upptäcker att ett företag har gjort fel eller ser en risk med en vara eller tjänst kan du anmäla det till oss. Tillsammans ser vi till att företag följer lagarna.

Foto: J. Bailey

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen