Konsumenter varnas – omtyckt mat kan vara bluff
2024 12 10
Många matvaror är ren bluff, och konsumenter uppmanas nu att hålla koll.
December är en månad då vi konsumerar många olika typer av livsmedelsprodukter, i samband med adventsfirande, Lucia, jul och nyår.
Men kan man verkligen lita på att matprodukterna är vad de utger sig för att vara?
Nej, inte alltid, varnar konsumentföreningen Äkta vara, enligt SR.
Många bluffar
Det är inte ovanligt att livsmedelsproducenter bluffar för att få en produkt att framstå som mer ”äkta” än den egentligen är. Det handlar ofta om hur produkten marknadsförs.
– Ibland kan man se liksom ”traditionellt recept från 1929, la la la…” och sen är en av de större ingredienserna palmolja. Fanns det 1929?, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, till radiokanalen.
Äkta delar varje år ut ”antipriset” Årets Matbluff. Det är ett sätt att belysa problemet med livsmedelsproducenter som bluffar.
Pepparkakor är ett exempel på en produkt som ofta presenteras på ett felaktigt sätt, enligt radiokanalen.
– Om producenten med avsikt har fått konsumenten att tro något om produkten som inte är sant, då är det en bluff, säger Björn Bernhardson.
Lätt att upptäcka
Han menar dock att matbluffar ofta är lätta att upptäcka.
– Väldigt ofta så finns svaret någonstans på förpackningen, så tipset är ju förstås att granska produkten runt om när du köper den första gången, säger han till radiokanalen.
Syftet med antipriset Årets Matbluff är att sätta press på livsmedelstillverkare som säljer produkter som slirar på sanningen, uppger föreningen på sin hemsida.
– Helt enkelt produkter som inte håller vad de lovar.
Nu uppmanas allmänheten att nominera kandidater till Årets Matbluff 2024, som delas ut i januari.
Antipriset ger resultat
Erfarenheter från tidigare år visar att livsmedelsproducenter som tilldelas antipriset i många fall väljer att ändra på produkten så att den blir ”mindre bluffig eller inte bluffig alls”, enligt föreningen.
Förra årets ”vinnare” av Årets Matbluff var Coop Kalvfond.
– Svenska folket tycker uppenbarligen inte att det här är en kalvfond, kommenterade Björn Bernhardson resultatet.
Foto: Axfood
Text: Redaktionen