Konsumenter varnas inför Black Friday

2023 11 17

Om en vecka inleds årets stora shopping- och readag, Black Friday.

Den efterföljs av den stora readagen för elektronik, ”Cyber Monday”.

Dagarna brukar markera starten på julhandeln.

Flera företag har dessutom redan inlett sina kampanjer och många konsumenter passar på att ta del av butikernas erbjudande.

Det finns dock flera fallgropar att se upp för.

Det varnar juristen Oscar Coronel för.   

Coronel, som är senior jurist och kompetensansvarig inom konsumenträtt på Familjens Jurist, pekar bland annat på att en vanlig missuppfattning är att 14 dagars ångerrätt gäller för alla inköp. 

– Den gäller bara om du köpt något på distans, som i en webbutik, eller utanför affärslokaler. Handlar du en vara på distans har du alltså alltid ångerrätt i 14 dagar. Fysiska butiker däremot får välja om de vill erbjuda öppet köp eller returrätt till sina kunder som en service, men de har ingen skyldighet. 

– Butikerna kan ha olika villkor för öppet köp, ett vanligt villkor är till exempel att du måste ha kvar kvittot. För att vara säker på att du får lämna tillbaka julklappen du köper i fysisk butik, måste du alltså fråga om öppet köp erbjuds och vilka villkor som gäller, förklarar Oscar Coronel.

Ny lag

Den 1 september i fjol infördes en ny lag som ska förhindra att konsumenter blir lurade i samband med prissänkningar. 

Om ett företag uppger att priset har sänkts på en produkt måste företaget ange det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.

Försöker kringgå lagen

Oscar Coronel flaggar för att många handlare försöker kringgå den nya lagen. Företagen höjer sina priser under oktober för att sedan kunna ge större rabatter under Black Friday i november.

Det innebär i praktiken att prissänkningen under Black Friday inte blir så stor som butikerna ger sken av.

Har man otur kan man ha köpt flera saker till ett högt pris sett till prishistoriken, förklarar Oscar Coronel.

– Företagen ska visa det lägsta pris som de har haft på produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Eftersom priset längre tillbaka än så kan ha varit samma eller lägre än reapriset, är det klokt att granska prishistoriken på en prisjämförelsesajt för att säkerställa att det faktiskt är ett bra erbjudande sett till produktens pris under året.

Foto: Freestocks resp A. Forouzani

Text: Redaktionen


Nya regler när man går på restaurang – kan införas inom kort

2024 07 11

Ett slutgiltigt beslut om nya regler när man äter ute närmar sig.

Det bekräftar nu Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som ska införas då man köper mat på restauranger – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

Reglerna föreslås bli obligatoriska för samtliga restauranger och storhushåll – det vill säga exempelvis skolor, sjukhus och andra anläggningar där det serveras lunch – i Sverige.

Myndigheten har nu skickat föreskriftsförslaget till EU-kommissionen. När övriga medlemsstater har fått ge sin åsikt kan reglerna börja gälla i Sverige, kanske redan efter sommaren.

–  Vi kan inte säga när processen kommer att vara klar, men ambitionen är att föreskrifterna ska kunna beslutas under hösten. På Livsmedelsverket arbetar vi nu parallellt med en vägledning till företagen för att underlätta för dem att göra rätt, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.

LÄS MER: Nya regler för hämtmat – det här gäller

Fick uppdraget i våras

I korthet innebär förslaget att restauranger måste kunna informera om ursprungsland för kött från nöt, svin, get och fjäderfä.

Förslaget har tagits fram efter att Livsmedelsverket tidigare i våras fick i uppdrag av regeringen att ta fram ett nytt regelverk.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Elin Häggqvist.

Ministern: Efterfrågad ändring

Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) understryker att regeländringen är efterfrågad bland landets konsumenter.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades i april.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Ska vara flexibelt

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Foto: Elima Mwinyipembe Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk klädkedja i konkurs – efter 40 år i Sverige

2024 07 10

En av de mer etablerade klädkedjorna i Sverige tvingas kasta in handduken.

Pengarna är slut.

Efter att förra året ha slagit sig för bröstet kring en omstart i Skandinavien blir det istället platt fall för klädkedjan Esprit, som har butiker i stora köpcentrum som Emporia, Täby centrum och Väla.

Det svenska bolaget Esprit Sweden går nu i konkurs, rapporterar Market med hänvisning till Bolagsverket.

Beskedet bekräftades i dagarna.

Spiken i kistan

Konkursen är spiken i kistan för kedjan, som funnits i Sverige sedan 1980-talet.

Under våren stängde bolaget sina butiker i Nordstan och på Frölunda torg i Göteborg. Dessutom kursade ett av de två kvarvarande svenska franschisebolagen.

Den sista finns kvar i Linköping, där lagret sålts ut på rea.

– Det är ingen rörelse som kan fortsätta, sade konkursförvaltaren Kenneth Nilsson till Dagens Handel vid tillfället.

Stängd webbshop

Esprit har länge levt även på sin onlinebutik, men där möts nu svenska kunder av ett meddelande om att hemsidan är stängd.

– Vi kan för närvarande inte behandla nya beställningar och vår webbshop kommer att vara stängd tills vidare, framhåller Esprit och tillägger:

– Vi hoppas kunna vara tillgängliga för dig snart igen. Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss. Om du vill granska statusen för din nuvarande beställning, tänk på att du fortfarande kan logga in på ditt konto.

Kris efter pandemin

Esprit, som drivs av ett tyskt bolag, hamnade i kris under pandemin.

Omsättningen rasade från 143 till 90 miljoner mellan 2021 och 2022, företaget gick med flera miljoner i förlust och var nära konkurs redan då.

– Pandemin resulterade i omfattande tillfälliga butiksstängningar i Europa och Asien, vilket bidrog till att ledningen vidtog åtgärder i form av ett skyddsförfarande då det tyska bolaget försattes i rekonstruktion, framhåller Esprit Sweden AB i årsredovisningen för 2022 enligt sajten Ehandel.

– För Esprit Sweden AB innebar detta att företaget var tvungen att frångå det internprissättningsavtal som satts upp för koncernen och att bolaget fick efterskänka sina fordringar hos det tyska koncernbolaget.

Totalt stänger nu fyra butiker i Täby, Nacka, Malmö och Helsingborg vilket påverkar ett 30-tal anställda.

Foto: Väla

Text: Redaktionen